اصفهان- ایرنا- پروفسور لوک تروش از استادان برجسته آموزش ریاضی فرانسه از فعالیت خانه ریاضیات اصفهان در دوران همه‌گیری کرونا تمجید کرد و خطاب به معلمان ایرانی گفت: شما بسیار خوش شانس هستید که چنین مراکزی دارید.

پروفسور لوک تروش، استاد بازنشسته انستیتوی آموزش فرانسه در یک ویدئوی کوتاه درباره تدریس ریاضی در زمان همه‌گیری کرونا به خانه ریاضیات اصفهان اشاره و از وجود چنین مرکزی که باعث تبادل علمی بین معلمان است ابراز خوشحالی کرد.

وی در بخشی از این ویدئو که خطاب به معلمان در ایران است، تصویر مساله‌ای را نشان داد و گفت: به شکل کامل اتفاقی، مسئله ای از خانه ریاضیات اصفهان از یک همکار به دستم رسید، مساله‌ای که (همکارم) راه حل آن را پیدا نکرد و گفت و گوی جالبی با همکارانم در فرانسه برای رویکردهای حل آن داشتم.

این استاد ریاضی فرانسه پس از آن گفت: شما بسیار خوش شانس هستید که در ایران مراکزی مانند خانه ریاضیات اصفهان را دارید که می‌تواند مانند مراکز دیگر به مثابه کارگاه‌های تولید منابع بصورت چهره به چهره یا از راه دور برای دوران همه‌گیری بکار بیاید.

لوک تروش در این فایل تصویری با اشاره به سفر چهار سال پیش خود به ایران، اظهارداشت: در آن سفر درباره مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش ریاضی و استفاده از ابزارهای فناوری سخنرانی کردم و امروز نیز موضوع ما مشابه همان بوده اما مسائل جدیتر و عمیقتر است و در آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از معلمان در دنیا با استفاده از سیستم‌های عامل دیجیتالی در خانه تدریس می‌کنند که برای آنها و دانش آموزان آسان نیست، افزود: چهار شرط اصلی برای فائق آمدن بر این چالش‌ها مطرح است.

این استاد فرانسوی، شرط اول را منابع ( علمی و درسی) معلمان خواند و تصریح کرد: کتاب‌های درسی بدون شک دیگر کافی نیستند و باید منابع جدیدی با خلاقیت معلمان و دانش‌آموزان طراحی شود که می‌تواند تعامل‌های از راه دور را پشتیبانی کند.

لوک تروش، شرط دوم را رفع نابرابری بین دانش‌آموزان در شرایط و محیط خانه، دسترسی به فرهنگ و حال و هوای مدرسه و دسترسی به فناوری‌های دیجیتال عنوان و خاطرنشان کرد: این وظیفه موسسه‌ها و نهادهاست که برای کاهش این نابرابری‌ها و اطمینان خاطر از تداوم اتصال آموزشی در دوران همه گیری (کرونا) اقدام کنند و امکانات بیشتری برای آنها که محروم‌ترند، فراهم آورند.

وی، شرط سوم را ضرورت همکاری بین معلمان دانست و گفت: آموزش، فرایند جمعی است و اینکه چگونه معلمان جدا افتاده از هم و خانه‌نشین می‌توانند راه‌های جدید برای به اشتراگ گذاشتن منابع، مسائل و راه حل‌ها با یکدیگر پیدا کنند، مسئله‌ای خطیر و بسیار مهم است.

این استاد ریاضی اضافه کرد: این امر مستلزم تعهد خودمان است هرچند وزارت آموزش و پرورش و مسئولان آن نیز باید در همه سطوح، زمان و فضای لازم را برای معلمان و این تعاملات ایجاد کنند.

لوک تروش، شرط چهارم را نیز همکاری‌های بین المللی خواند و تصریح کرد: در این دوران همه‌گیری، ایجاد هرگونه بن بست و مانعی بطور طبیعی، غیر منطقی است و معلمان همه کشورها باید از همدیگر و تجربه آموزشی خود بیاموزند.

خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد و تا کنون همکاری‌های بین‌المللی زیادی با کشورهای مختلف از جمله فرانسه و هلند داشته است.
این مرکز به‌عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان و با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی فعالیت می کند.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پروفسور لوک تروش چهار سال پیش در سفر به ایران، از این مجموعه بازدید کرد و با فعالیت‌های آن آشنا شد، اظهار داشت: خانه ریاضیات اصفهان از ابتدای فعالیت خود همکاری ها و تعاملات بین المللی خوبی با دانشمندان و معلمان کشورهای مختلف داشته است.

فروزان خردپژوه افزود: خانه ریاضیات اصفهان در ۲ ماه گذشته و پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، تلاش کرد تا با همفکری معلمان و استادان ریاضی اصفهان و تولید و انتشار محتواهای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های خوبی را برای علاقه‌مندان به ریاضی برای گذران هرچه بهتر این روزها فراهم کند.

وی با بیان اینکه خانه ریاضیات اصفهان در کانال اطلاع‌رسانی خود، ویدئوهای کوتاه از آموزش اوریگامی (هنر کاغذ و خط) منتشر می‌کند، گفت: همچنین خانه ریاضیات اصفهان هر بار مساله‌ یا معمای ریاضی مطرح می‌کند تا همه اعضای خانواده بتوانند در تعطیلات اجباری پیش آمده، با حل آنها اوقات خود را پُر کنند.
مدیرخانه ریاضیات اصفهان تاکید کرد که یکی از عوامل موثر برای آموزش بهتر مفاهیم ریاضی در دوران همه‌گیری بیماری‌ها، روابط بین‌الملل است و نمی‌توانیم خود را محدود به داخل کشور کنیم.

خردپژوه اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۳۵ خانه ریاضیات در کشورمان و ۲ خانه ریاضیات در فرانسه و بلژیک فعال است و قرار است یک خانه ریاضیات نیز در کانادا راه‌اندازی شود.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۱۰۴ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و بیش از ۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان باختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا