گزارش برگزاری پنجمین دوره مسابقه زبان برنامه‌نویسی پایتون

خانه ریاضیات اصفهان

 زمستان 1400

مسابقه تیمی برنامه‌نویسی پایتون، روز جمعه 6 اسفند‌ 1400 در دو سطح ویژه‌ی دانش‌آموزانِ دوره اول و دوم متوسطه به‌صورت مجازی برگزار شد. هدف از برگزاری مسابقه؛ آشنایی بیشتر با قابلیت‌های زبان پایتون، همفکری در حل مسئله و خوب فکر کردن بود. دانش‌آموزان در گروه‌های 2 نفری با هم به رقابت پرداختند. مسابقه ساعت 9 صبح آغاز و به مدت 2 ساعت به طول انجامید. سوالات مسابقه شامل مسائل ساده ریاضی و موضوع علم داده بود. این هشتمین مسابقه برنامه‌نویسی خانه ریاضیات اصفهان و پنجمین مسابقه زبان برنامه‌نویسی پایتون بود.

گروه سنی شرکت‌کنندگان بین 13 تا 18 سال و بیشترین آمار شرکت‌کننده از پایه نهم بود. 37 مدرسه از 15 شهر؛ اصفهان، فریدن، زرین‌شهر، فلاورجان، تبریز، کنگان و تنگستان، تهران، بروجن، قائن، مشهد، اسفراین، رشت، بندر انزلی و اردکان در این مسابقه شرکت داشتند.

با توجه به اینکه تواناییِ حل مسئله و تصمیم‌گیری جزء ده مهارتی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی بر تقویت آنها تاکید شده‌ است، برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات برنامه‌نویسی خانه ریاضیات اصفهان نیز با هدف تقویت این مهارت‌ها در کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌شود. امید است که مسیر پیش گرفته شده در راستای رسیدن به این مهم روز به روز موثرتر واقع شود.

در مسابقه‌ی امسال شرکت‌کنندگان، با استفاده از برنامه‌نویسی به حل یک مجموعه مسئله درباره‌ی مصرف و تولید برق در شهر کپنهاگ پرداختند. سوال‌های مسابقه از بسیار ساده مانند محاسبه‌ی مقدار کل برق مصرفی یک خانه در روز شروع می‌شدند و به سوالاتی مانند محاسبه‌ی مجموع مقدار برقی که همه‌ی توربین‌ها در یک ماه تولید می‌کنند و پیدا کردن روزهای بحرانی در سال می‌رسید.

طراحی سوالات را آقای دکتر امین راسخ برعهده داشتند و داوری با همکاری خانم‌ها بهار دیبایی‌نیا و نرگس منتظری و نظارت آقای مهندس باقری انجام شد.

تیم‌های برگزیده گروه سنی دوره اول متوسطه:

  • سجاد نادری و هومن عظیمی‌نیا (خراسان جنوبی- قائن)

  • ابوالفضل رمضانی و معین زنگویی (خراسان جنوبی- قائن)

  • پارسا صمیمی و مسیح اشراقی (اصفهان- اصفهان)

تیم‌های برگزیده گروه سنی دوره دوم متوسطه:

  • آرمان احمدی و آرمین احمدی (خراسان رضوی- مشهد)

  • علی نصربادی و پارسا جوادی (خراسان رضوی- مشهد)

  • محمد فاضل امینی و محمد‌جواد اسدی (اصفهان- اصفهان)

خانه ریاضیات اصفهان با همکاری مؤسسه فرهنگی فاطمی و سازمان علمی – آموزشی فرادرس جهت تقدیر از تیم‌های برگزیده ضمن ارسال لوح تقدیر و کتاب معماهای ببراس برای هریک از نفرات برگزیده، اعتبار استفاده از محتواهای آموزشی فرادرس را به ترتیب به مبلغ ۵۰۰، ۴۰۰، ۳۰۰ هزارتومان به هریک از نفرات تیم‌های اول تا سوم تقدیم می‌کند.

تبریک به همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده، که در این رقابت زیبای تیمی تلاش و همفکری کردند.

با آرزوی سربلندی ایران، و همه نوجوانان ایرانی

 

 

اسکرول به بالا