اولین دوره سیستم‌های اطلاعاتی تحت وب

این دوره به صورت آنلاین در 10 جلسه 2 ساعتی برگزار می‌شود.

پیشنیازها: پایتون مقدماتی و پیشرفته و SQL Server

زمان کلاس: یکشنبه‌ها، 19 تا 21

مهلت ثبت‌نام: تا 11 مرداد 1403

شروع دوره‌ها: از 13 مرداد 1403

لینک ثبت‌نام

نرم‌افزار تحت وب، یکی از سیستم‌هایی است که با گسترش اینترنت، رشد چندین برابری داشته و در سال‌های اخیر که سیستم‌های تحت وب جای خود را در بسیاری از کسب و کارها باز کرده‌اند، محبوبتر از قبل نیز شده‌اند.

یک نرم‌افزار مبتنی بر وب، برنامه‌ای است که روی یک مرورگر وب اجرا می‌شود. تا زمانی که شما یک مرورگر و اتصال به اینترنت داشته باشید، می‌تواند روی هر پلتفرمی، این نرم افزار را اجرا کنید. به همین دلیل است که به آن برنامه‌های مبتنی بر مرورگر نیز می‌گویند.

عملکرد نرم افزار تحت وب

نرم‌افزار تحت وب را می‌توان نوعی از برنامه‌های کلاینت – سرور در نظر گرفت. کلاینت به بخشی گفته می‌شود که افراد از آن برای اجرای اپلیکیشن استفاده می‌کنند. سرور هم به بخشی از فضای وب گفته می‌شود که بسیاری از کامپیوترها برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات از آن استفاده می‌کنند.

در سطح سازمانی که حجم زیادی از داده‌ها باید ذخیره و پردازش شود، برای ذخیره و پردازش داده‌ها هر کاربر نیازمند یک سخت‌افزار قدرتمند و گران قیمت است. اما اگر همین برنامه به عنوان یک برنامه وب توسعه داده شود، تمام پردازش و ذخیره‌سازی پیچیده داده‌ها توسط سرور قابل انجام است و به کاربران (مرورگر وب) به سادگی نتایج نهایی نشان داده می‌شود که باعث صرفه جویی در سرمایه‌گذاری در هزینه می شود. لذا، توسعه یک برنامه تحت وب می‌تواند رویکردی بسیار جذاب برای سازمان‌ها باشد.

مزایای برنامه های تحت وب:

  1. قابل دسترسی از همه نوع دستگاه

  2. قابلیت سفارشی سازی کردن برنامه‌ها

  3. حفاظت بهتر از داده‌ها

  4. نگهداری و ارتقاء سیستم

نرم‌افزارهای تحت وب کدام‌اند؟

 تحت وب استاتیک

سامانه تحت وب از نوع استاتیک، اغلب با استفاده از CSS و HTML طراحی شده است. زبان برنامه نویسی HTML به نوعی چارچوب و اسکلت سایت است و قسمت ظاهری وب سایت با  نشانه‌گذاری HTML  به وجود می‌آید. فقط زیبایی ظاهر وب سایت مهم نیست بلکه باید صفحات وب هم زیبایی منحصر به فرد خود را داشته باشد؛ از این رو برای طراحی صفحات وب از زبان CSS استفاده می‌کنند.

برنامه تحت وب داینامیک

سیستم‌های مدیریت محتوا از نوع نرم‌افزار تحت وب پویا یا داینامیک هستند که از برنامه‌های داینامیک برای نگهداری پایگاه‌داده یا تالارهای گفتمان به‌منظور به‌روزرسانی و ارتباط مداوم جهت تغییر اطلاعات استفاده می‌کنند. برای توسعه سامانه تحت وب داینامیک، می‌توان از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده کرد، اما به دلیل ساختار قابل درک PHP، Python و ASP، این برنامه‌ها گزینه‌های اول هستند.

در این دوره برنامه‌های کاربردی تحت وب توضیح داده می‌شود و مروری گذرا بر front_end داریم و سپس تمرکز دوره بر back_end می‌باشد. این دوره همراه با پروژه‌هایی کاربردی برای سیستم‌های تحت وب آموزش داده می‌شود.

اسکرول به بالا