طرح امانت بين کتابخانه‌ای

طرح امانت بین کتابخانه‌ای

طرح امانت بین كتابخانه‌­ای اصفهان توافقنامه‌ای است كه به تأیید شهردار محترم اصفهان و رؤسای دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشكی وصنعتِ مالك اشتر، دانشگاه هنر اصفهان رسیده و از خردادماه سال 1385 با مشاركت (كتابخانه مركزی و مركز اسناد دانشگاه اصفهان، كتابخانه مركزی دانشگاه صنعتِ اصفهان،كتابخانه مركزی دانشگاه صنعتی مالك اشتر ، كتابخانه مركزی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و كتابخانه مركزی و مركز اطلاع رسانی شهرداری اصفهان آغاز به كار نمود و هم اكنون دانشگاه پیام نور اصفهان و مركز تحقیقات معلمان اصفهان وخانه ریاضیات اصفهان نیز در طرح مشاركت دارد.

این طرح جهت همكاری متقابل و اشتراك منابع اطلاعاتی بین كتابخانه­‌های عضو است و هر كتابخانه منابع خود را با توجه به سیاست‌ها و محدودیت‌های (مالی، قانونی و اهمیت منابع) به اشتراك می­گذارد. برای استفاده از طرح امانت بین کتابخانه‌ای کتاب را جستجو کرده و اطلاعات آن را به مسئول کتابخانه تحویل دهید تا نسبت به امانت آنها اقدام گردد.

توجه : جهت جستجوی منابع موجود در دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان و کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان می‌توانید از جستجوی بین کتابخانه‌ای نیز استفاده نمایید. جستجوی بین کتابخانه‌ای از طریق منوی جستجو در دسترس می‌باشد.

ومنابع دیگر کتابخانه‌های عضو طرح امانت بین کتابخانه‌ای هم از طریق سایت این مراکز قابل جستجو وبازیابی هستند.
 

طرح پیشنهادی همکاری کتابخانه‌ای اصفهان

رشد مداوم حجم دانش و اطلاعات منتشره در جهان معاصر وضعیتی را به وجود آورده است که کمتر کتابخانه­ای می­تواند بر مجموعه خود متکی باشد. هر روزه صدها نوشته تازه به انبوه عظیم دانش بشری افزوده می­شود، بنابراین روزآمد نگه داشتن مجموعه کتابخانه با توجه به انفجار اطلاعات امکان­پذیر نیست.این روزها حجم داریی های یک کتابخانه از نظر تعداد کتب و مجلات تنها شاخص کیفیت آن کتابخانه نیست بلکه میزان مبادلات و دسترسی به اطلاعات است که شاخص مهم کیفیت یک کتابخانه است . بدیهی است در چنین شرایطی اهمیت طرح امانت بین کتابخانه­ای بیش از پیش روشن می­شود. در حقیقت طرح امانت بین کتابخانه­ای یک معامله (داد و ستد) بر حسب قوانین خاص است که اجازه می­دهد انواع منابع موجود در کتابخانه­های عضو با توجه به سیاست‌های هر کتابخانه به اشتراک گذاشته شود و به این ترتیب نیاز مراجعه کنندگان بیش از پیش مرتفع شود. همچنین با توجه به وظایف و وجدان کاری کتابدار در راستای تهیه منابع مورد نیاز مراجعه کننده، کتابدار موظف است تا کمبود منابع مراجعین را از طریق امانت از کتابخانه­های دیگر جبران نماید.

تعاریف :

طرح : ارتباط بین کتابخانه ای کتابخانه های بزرگ اصفهان
شورای طرح : شورای متشکل از رؤسای کتابخانه های عضو طرح
آئین نامه : آئین نامه اجرایی طرح تصویبی توسط شورای طرح
رابط : شخص اجرایی طرح در هر کتابخانه که وظیفه هماهنگی و انجام امور مربوطه رابطین کتابخانه های دیگر و اعضاء کتابخانه خود را دارد.
جانشین : شخصی که هر کتابخانه به عنوان جانشین رابط معرفی کرده و در غیاب وی وظایف اورا انجام می‌دهد .
پیک : شخصی با وسیله نقلیه در اختیار داده شده وظیفه جابجائی کتب بین کتابخانه ها و تحویل به رابطین را به عهده دارد.
کتابخانه امانت گیرنده : کتابخانه‌ای که مدرکی را جهت یکی از اعضای خود از کتابخانه دیگر ( توسط رابط) به امانت می‌گیرد.
کتابخانه امانت دهنده : کتابخانه‌ای که مدرک خود را جهت استفاده اعضای کتابخانه دیگر توسط رابط به امانت می‌دهد.
متقاضی : هریک از اعضای تعریف شده کتابخانه که می‌تواند از طرح استفاده نماید.

کتابخانه‌های عضو طرح :

وظایف کتابخانه‌های عضو :

کتابخانه‌های عضو باید سعی نمایند تا مواد مورد نیاز مراجعین خود را رأسا” فراهم آورده و تنها مبادرت به درخواست موادی نمایند که در کتابخانه خودشان موجود نباشد. به منظور سهولت کار، لازم است که اطلاعات مربوط به عناوین و شماره‌های نشریات فارسی و لاتین موجود در هر کتابخانه تحت وب در اختیار سایر کتابخانه‌ها قرار گیرد.

اسکرول به بالا