سری وبینارهای خانه ریاضیات اصفهان در زمینه دگرگونی در آموزش ریاضی

خانه ریاضیات اصفهان درصدد است با همکاری اساتید و صاحب‌نظران وبینارهایی را در زمینه آموزش و هوش مصنوعی برای معلمان، اساتید، دانشجویان، برنامه‌ریزان آموزشی و دانش‌آموزان برگزار کند.

لینک برنامه ضبط شده

فایل ارائه

وبینار یکم: هوش مصنوعی و توسعه یادگیری و آموزش ریاضی

سخنران: آقای دکتر یحیی تابش

زمان: چهارشنبه، 12 مهر 1402، ساعت 20

لینک ورود به وبینار

چکیده سخنرانی: با پیشرفت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد، این تکنولوژی‌ها به عنوان یک ابزار کمکیِ ارزشمند در فرایند آموزش و یادگیری ریاضیات و سایر شاخه‌های علوم طبیعی و علوم انسانی و در تمامی سطوح آموزشی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضروری است که این امر را مورد بررسی قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن‌را شناسایی کرده و به روش‌هایی برای کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری و آموزش توجه کنیم.

دکتر یحیی تابش

عضو هیئت مؤسسان خانه ریاضیات اصفهان

عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف

دومین برنده جایزه جهانی پال اردیش

در این رابطه، مفاهیمی مانند سیستم‌های توصیه‌گر، تولید محتواهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی، تعیین نقاط ضعف دانش‌آموزان و ارائه تمرین‌ها و تمرین‌های شخصی‌سازی شده از موارد قابل ذکر هستند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر، کمک به تجسم و ایجاد شهود نسبت به مفاهیم ریاضی و فیزیکی است. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به تولید توضیحات و تصاویر و تجسم هندسی در مورد مفاهیم مختلف کمک کند تا دانش‌آموزان، آن‌ها را به خوبی درک کنند و به شهود خلاقانه‌ای نسبت به مفاهیم ریاضی و فیزیکی دست پیدا کنند.

نکته مهم دیگر، ایجاد امکان درهم شکستن مرزهایی است که بین شاخه‌های مختلف علم و فناوری ایجاد شده است. به کمک هوش مصنوعی مفاهیم ریاضی با تفکر محاسباتی و تفکر فیزیکی و حتی مفاهیم هنری و فرهنگی درهم آمیخته می‌شوند و این امر نیز به رشد و توسعه خلاقیت و تفکر در بین دانش‌اموزان هرچه بیشتر کمک خواهد کرد.

در تحقق نکات بالا، تدوین برنامه‌های آموزشی با نگرش جدید و تولید محتوای خلاقانه کاملا ضروری است و احتیاج به راهبرد ویژه‌ای به صورت گام به گام دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اسکرول به بالا