آیین یادبود پروفسور فضل الله رضا

آیین یادبود پروفسور فضل الله رضا

بزرگ اندیشمند ریاضی جهان

همراه با نمایش فیلم مستند “عشق و علم”

زمان: سه‌شنبه ۱۲ آذر  1398، ساعت ۱۸ الی ۲۰

مکان: سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان

گزارش ایرنا از برگزاری آیین یادبود پروفسور فضل الله رضا

اصفهان- ایرنا- آیین یادبود پروفسور “فضل‌الله رضا” از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات با اکران فیلم “عشق و علم”، تنها مستند ساخته شده درباره این دانشمند برجسته حوزه مهندسی برق و ریاضیات جهان، در اصفهان برگزار شد.

فضل‌الله رضا، رییس پیشین دانشگاه تهران و دومین نایب‌التولیه دانشگاه صنعتی شریف، از چهره‌های ماندگار کشور است که پیش‌تر عهده‌دار مسوولیت سفارت ایران در کانادا و یونسکو بود.

وی سال ۱۲۹۳ در رشت متولد شد و تحصیلات دوره ابتدایی را در این شهر به پایان رساند اما دیپلم خود را در تهران و مدرک کارشناسی را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

وی در زمره نخستین دوره دانش‌آموختگان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۷ بود که بعدها مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا (سال ۱۳۲۴) و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه پلی‌تکنیک نیویورک دریافت کرد.

مدیرخانه ریاضیات اصفهان سه‌شنبه شب در آیین یادبود این چهره علمی معاصر تشریح کرد: خانه ریاضیات اصفهان نخستین خانه ریاضیاتی بود که در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و در زمان حاضر ۳۵ خانه ریاضیات در کشور و ۲ خانه ریاضیات نیز در بلژیک و فرانسه فعال هستند.

فروزان خردپژوه افزود: پروفسور رضا یکی از حامیان خانه ریاضیات اصفهان بود و بسیاری از جوایز مسابقات این خانه را متقبل می‌شد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته علمی پروفسور رضا بیان کرد: تعداد زیادی کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف از این دانشمند به چاپ رسیده که برخی از آنها به عنوان مرجع در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان اضافه کرد: این چهره علمی در زمینه مدیریت و اجرا نیز فرد توانمند و مسوولیت سفارت ایران در یونسکو و ریاست دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف را عهده‌دار بود.

وی با اشاره به مسوولیت‌پذیری پروفسور رضا در زمینه فرهنگ و ادبیات فارسی گفت: او تلاش بسیاری در زمینه زنده نگه‌داشتن ادبیات و زبان فارسی داشت.

خردپژوه بیان کرد: وی بر مقوله استفاده درست از ارتباطات و اینترنت تاکید داشت و آن را ابزاری قدرتمند و موثر برای انتقال سریع و گسترده مطالب و علوم در جهان می‌دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: پروفسور رضا از اینکه همانند آمدن صنعت چاپ به کشور و فراگیرشدن کتاب‌های مغرب زمین، اکنون نیز جوانان ایرانی وقت خود را صرف مطالب و فرهنگ‌های غربی کنند، نگران بود.

یکی از استادان ادبیات دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: آنچه پروفسور رضا را از دیگران متمایز می‌ساخت، توجه وی به عنوان یک دانشمند و ریاضی‌دان به موضوع فرهنگ و ادبیات بود و در این زمینه کتاب‌های زیادی را به رشته تحریر درآورد.

مهدی نوریان یادآور شد: این اندیشمند بر فرهنگ ایرانی تاکید داشت و در جهت حفظ این فرهنگ و ارتقای آن بسیار کوشش کرد.

فیلم مستند “عشق و علم” به کارگردانی منوچهر مشیری که تنها فیلم ساخته شده از این دانشمند معاصر ایرانی است، در ادامه آیین برای حاضران اکران شد.

این فیلم مستند در جریان دو سفر اخیر این دانشمند برجسته به ایران در سال‌های ۸۶ و ۸۹ تهیه شده بود؛ پیش‌تر درباره پروفسور رضا فیلمی ساخته نشده و همه مستندات ثبت شده، در حد گزارش و مصاحبه بوده‌ است.

کتاب‌های پژوهشی در اندیشه‌های فردوسی، برگ بی‌برگی، مهجوری و مشتاقی، نقدها را بُوَد آیا که عیاری گیرند، نگاهی به شاهنامه، راز آفرینش، تحلیل شبکه‌های برق، تئوری اطلاعات، فضاهای خطی، حدیث آرزومندی، دیده‌ها و اندیشه‌ها، محمد اقبال و هندسه عملی و علمی از جمله کتاب‌هایی است که از سوی پروفسور “فضل الله رضا” به نگارش درآمدند.

آوازه پروفسور رضا چنان بود که سال ۱۳۸۶ در رشت، مدرسه‌ای به نام وی تاسیس شد.

وی که سال‌ها ساکن اتاوا بود، در نهایت ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در آستانه ۱۰۵ سالگی در کانادا درگذشت.

آیین یابود پروفسور “فضل‌الله رضا” از سوی دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری با همکاری خانه ریاضیات اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

اسکرول به بالا