رفتن به محتوا
ویژه دانشآموزان پایههای سوم تا دوازدهم
مهلت ثبتنام: از 11 دی تا 10 اسفند 1400
زمان جشنواره: ۲۰ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
خانه ریاضیات اصفهان تنها نماینده برگزاری بیست و چهارمین دورۀ جشنواره ریاضیات کانگورو به صورت تیمی در شهر اصفهان از دانشآموزان علاقهمند به شرکت در این جشنواره دعوت میکند با مراجعه به لینک بالا ثبتنام نمایند.
به استحضار میرساند با توجه به ویروس کرونا در ایران و با اولویت قراردادن سلامتی دانشآموزان، طبق هماهنگیهای انجام گرفته با دبیرخانۀ ریاضیات کانگورو، در صورت مساعد بودن شرایط سلامت جامعه، این جشنواره برای دانش آموزان پایههای سوم تا ششم شهر اصفهان به صورت حضوری و در صورت نامساعد بودن شرایط به صورت مجازی برگزار میشود. همچنین قرار است جشنوراه برای دانشآموزان پایههای هفتم تا دوازدهم به صورت مجازی برگزار شود. متاسفانه، امسال خانه ریاضیات اصفهان امکان برگزاری این جشنواره را به صورت تیمی برای دانشآموزان پایههای اول و دوم ندارد. لذا دانشآموزان علاقهمند به شرکت در این مسابقه میتوانند به صورت انفرادی در سایت mabna.school ثبتنام نمایند.
شرکت رایگان در مسابقۀ اریگامی، لیگ سؤالات تعاملی و لیگ مینی کانگورو و همچنین تخفیف ویژه برای ثبتنام در مرحلۀ انتخابی نوزدهمین دورۀ چالش بین المللی ببراس به همراه جوایز ویژه از ویژگیهای متفاوت این دوره نسبت به دورههای گذشته است.
چند نکته مهم:
این جشنواره برای شش گروه زیر برگزار میشود. اعضای یک تیم باید حتما از یک جنسیت و از یک گروه باشند.

هزینه ثبتنام: هزینۀ ثبتنام برای هر نفر ۸۰۰۰۰ تومان (برای یک تیم سه نفره 240,000 تومان) است. در صورت ثبتنام در هر دو چالش ببراس و جشنواره ریاضیات کانگورو هزینه ثبتنام با تخفیف 360 هزار تومان (به جای 390 هزار تومان) میشود.
زمان جشنواره: بیست و چهارمین دورۀ جشنوارۀ بینالمللی ریاضیات کانگورو از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ به مدت یک هفته بهطور همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. زمان برگزاری جشنواره برای هر گروه متعاقبا اعلام میشود.
تعداد سؤالات: پایههای اول، دوم، سوم و چهارم به ۲۴ سوال و باقی پایهها به ۳۰ سوال ۵ گزینهای پاسخ میهند. سوالات در سه سطح سه، چهار و پنج امتيازی هستند و نمره منفی ندارند. مهلت پاسخگویی به سؤالات ۹۰ دقیقه است.
به کلیۀ تیمهای شرکتکننده، کارنامه و گواهی شرکت در جشنواره بهصورت الکترونیکی اعطا خواهد شد. به ۱۰ درصد از شرکتکنندگان در هر استان که بالاترین نمره را کسب کرده باشند، دیپلم افتخار و به سایر شرکتکنندگان گواهی شرکت بینالمللی از «انجمن جهانی کانگورو بدون مرز» اعطا خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره ۰۹۲۱۲۹۵۴۲۰۳ با دبیرخانۀ ریاضیات کانگورو در ایران در ارتباط باشید.
(مرحله اول)
ویژه دانشآموزان پایههای اول تا دوازدهم
خانه ریاضیات اصفهان با همکاری مؤسسه فرهنگی فاطمی برگزار میکند:
خانه ریاضیات اصفهان، نماینده برگزاری چالش ببراس به صورت تیمی در اصفهان، با هدف آشنا کردن دانشآموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی، نوزدهمین دوره چالش بینالمللی ببراس را برگزار میکند. چالش برای 6 گروه سنی از پایه اول تا دوازدهم در نظر گرفته شده است. زمان برگزاری مرحله اول مسابقه هفته سوم اسفندماه است. مرحله دوم نیز در اردیبهشت ماه برگزار میشود. مسابقه بصورت تیمی و هدف از آن فراهم کردن فرصتی مناسب برای رقابت سالم و هم فکری میان دانشآموزان است.
ببراس چیست؟
چالش ببراس یک مسابقۀ ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانشآموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در کشورهای مختلف برگزار میشود. این چالش شامل مجموعهای از مسئلههای کوتاه و نیمهبلندِ تعاملی یا چندگزینهای است که معماهای ببراس (Bebras Tasks) نامیده میشوند. این مسئلهها، ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند. با این حال، دانشآموزان حتی در دورۀ ابتدایی هم میتوانند آنها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کنند. کشور ایران از سال ۲۰۱۵ به نمایندگی مؤسسۀ فرهنگی فاطمی رسماً به عضویت انجمن جهانی ببراس در آمده است.
مراحل ثبتنام:
-
یک نفر از اعضای تیم به عنوان نماینده برای کل تیم ثبتنام کند. این فرد باید مشخصات کامل اعضای تیم شامل نام، نام خانوادگی، کدملی، نام پدر، سال تولد ،پایه تحصیلی، آدرس منزل، تلفن ثابت و همراه، نام مدرسه و آدرس ایمیل را داشته باشد.
-
در زمان مسابقه اعضای تیم در پلتفرم رستا و با استفاده از اشتراکگذاری دسکتاپ با هم مشورت و همفکری میکنند. (راهنمای استفاده از این پلتفرم طی شیوهنامه، هفتهی اول اسفندماه در org بارگذاری میشود.)
-
در پایان چالش لازم است؛ یک نفر به عنوان نمایندهی تیم گزینه نهایی را در سایت اصلی ثبت نماید.
نکات لازم برای شرکتکنندگان :
-
مهلت ثبتنام : 30 بهمنماه 1400
-
زمان برگزاری مرحله اول : 14 تا 19 اسفند 1400
-
گروههای هدف دانشآموزان پایههای:
-
گروه اول: اول و دوم ابتدایی
-
گروه دوم: سوم و چهارم ابتدایی
-
گروه سوم: پنجم و ششم ابتدایی
-
گروه چهارم: هفتم و هشتم متوسطه
-
گروه پنجم: نهم و دهم متوسطه
-
گروه ششم: یازدهم و دوازدهم متوسطه
-
تعداد اعضای تیم: 3 نفر
-
اعضای تیم میتوانند از مدارس یا شهرهای متفاوت (با جنسیت یکسان) باشند.
-
هزینه ثبتنام تیم : 150 هزار تومان (50 هزار تومان به ازای هر نفر)
-
در صورت ثبتنام در هر دو چالش ببراس و جشنواره ریاضیات کانگورو هزینه ثبتنام با تخفیف 360 هزار تومان (به جای 390 هزار تومان) میشود.
-
تمام مراحل مسابقه به صورت آنلاین و نحوه برگزاری مرحله دوم بین تیمهای برگزیده متعاقبا اعلام میشود.
-
در صورت بروز مشکل در مراحل ثبتنام هر روز از ساعت ۸ الی ۱۴ با بخش آموزش خانه ریاضیات اصفهان به شماره تلفن ۰۳۱۳۶۶۹۲۰۱۳ داخلی ۱۰۷ تماس حاصل نمایید.
قبل از ثبتنام به نکات زیر توجه کنید :
-
با توجه به اینکه مسابقه به صورت آنلاین (غیرحضوری) برگزار میشود؛ امکان اتصال به اینترنت در زمان مسابقه ضروری است.
-
امکان جایگزینی برای اعضای تیم پس از ثبتنام وجود ندارد. بنابراین در انتخاب آن دقت فرمایید.
-
در پایان ثبتنام یک کد برای هر تیم در نظر گرفته میشود، آن را یادداشت نمایید.
-
نحوه شرکت در مسابقه متعاقبا به اطلاع ثبتنام کنندگان خواهد رسید.
خانه ریاضیات اصفهان از مدیران فعال دعوت میکند، تا دانشآموزان علاقهمند را به شرکت در این چالش بینالمللی تشویق نمایند.
ویژه دانشآموزان پایههای اول، دوم، سوم و چهارم ابتدایی
مهلت ثبتنام: 11 دی تا 5 بهمن 1400
هزینه ثبتنام برای ۱۰ جلسه: ۱۶۰ هزار تومان
!! لطفا برای ثبتنام از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید.
خانه ریاضیات اصفهان در زمستان 1400 دومین دوره مجازی آموزشی رشد ریاضی برای دانشآموزان پایههای اول، دوم، سوم و چهارم ابتدایی برگزار میکند. این دوره، ۱۰ جلسهی ۱ ساعتی (هر هفته یک جلسه) است که برای هر جلسه، فعالیتها، بازیها و مسائل ریاضی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده که مبتنی بر ۴ فصل آخر کتاب درسی ریاضی آن پایه است. علاوه بر این، برای برقراری ارتباط هر چه بهتر درس ریاضی با دیگر دروس، زمینه مسائلی که مطرح میشود، مبتنی بر درسهای علوم، فارسی، اجتماعی و … است تا از این طریق کاربرد ریاضی در دیگر علوم و زندگی روزمره بهتر دیده شود. به طور کلی اهداف این دوره عبارتند از:
-
ایجاد درک بهتر از مفاهیم ریاضی
-
افزایش توانایی حل مسئله
-
ایجاد علاقه نسبت به ریاضی
-
آشنایی با کاربردهای ریاضی در دیگر علوم و زندگی روزمره
روز و ساعت تشکیل کلاس:
پایه اول:
شنبهها ساعت 16 تا 17 (شروع از 1400/11/02)
پنجشنبهها ساعت 17:30 تا 18:30 (شروع از 1400/11/07)
پایه دوم:
شنبهها ساعت 16 تا 17 (شروع از 1400/11/02)
دوشنبهها ساعت 16 تا 17 (شروع از 1400/11/04)
سهشنبهها 17:30 تا 18:30 (شروع از 1400/11/05)
پایه سوم:
شنبهها ساعت 17:30 تا 18:30(شروع از 1400/11/02)
سهشنبهها ساعت 16 تا 17 (شروع از 1400/11/05)
پنجشنبهها 16 تا تا 17 (شروع از 1400/11/07)
پایه چهارم:
دوشنبهها ساعت 17:30 تا 18:30 (شروع از 1400/11/04)
چهارشنبهها ساعت 17:30 تا 18:30 (شروع از 1400/11/06)
پنجشنبهها 10:30 تا 11:30 (شروع از 1400/11/07)
شروع دوره: ۲۹ دی ۱۴۰۰
چهارشنبهها از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۳۰
مهلت ثبتنام: از ۹ دی ۱۴۰۰ تا ۲۳ دی ۱۴۰۰
شرکت برای عموم آزاد است.
پیش نیاز این دوره هندسه متوسطه اول میباشد.
اوریگامی واژهای ژاپنی به معنای تا زدنِ کاغذ است. هر کدام از ما تا به حال کاغذی را تا زده یا دست کم مچاله کردهایم و احتمالاً در کودکی کسی بوده که به ما ساختن قورباغه و قایق کاغذی و کاردستیهایی شبیه اینها را یاد داده باشد. اما با اندکی دقّت در همین تجربههاى تا زدن کاغذ، میتوان دید که این کار تا چه اندازه شبیه بازی با اشکال هندسی است.
《کاغذ، تا، ریاضی》یک دوره آموزشی برای آشنایی با اوریگامی و مسائل هندسی مربوط به آن است. در این دوره با اصول اوریگامی، مسائل هندسیِ ساده در اوریگامی و اثباتهایی به سبک اوریگامی آشنا خواهیم شد؛ و طبیعتاً کمی هم کاغذ تا خواهیم زد و سازههایى خواهیم ساخت.
مسائل ریاضی که در این دوره مطرح خواهد شد:
از مفاهیم و قضایای هندسه مقدماتی از جمله همنهشتی و تشابه مثلثها، نیمساز و تقارن استفاده میشود؛ همچنین آشنایی با کسرها و معادلات ساده در حد دبیرستان برای درک برخی مسائل لازم است. شرکت در این دوره محدودیت سنی و تحصیلی خاصی ندارد و در صورتی که به ریاضیات و هندسه علاقهمندید و از تا زدن کاغذ و ساختن شکلهای جدید لذّت میبرید میتوانید در این دوره شرکت کنید.
متن گفتگو خبرگزاری ایسنا با آقای دکتر علی رجالی
معلم و عضو هیئت موسس خانه ریاضیات اصفهان
انتشاریافته در تاریخ 27 شهریورماه 1397منبع: ایسنا
دستهبندی: علم و فناوری ایران
کد خبر: 97062613439
خبرنگار: 71624
از کنکور و آزمونهای ورودی مدارس خاص تا قراردادهای “صوری” بینالمللی وزارت علوم در حوزه ریاضی
بررسی دلایل اُفت ریاضیات در ایران
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن بررسی وضعیت ریاضیات در ایران گفت: ما زمانی “خیام”ها و “ابوعلی سینا”ها را در ریاضی کشورمان داشتیم، الان هم داریم و این توان وجود دارد؛ به شرط اینکه وضعیت آموزشی کشورمان اصلاح شود. چرا که کنکور و آزمونهای ورودی مدارس خاص آموزش ریاضی در ایران را از بین بردهاند. همچنین آموزش ریاضی نیاز به معلمان عاشق دارد، اما با وضع فعلی آموزشوپرورش و بیتوجهی به معلمان نمیتوان آموزش خوب ریاضی را تضمین کرد.
دکتر علی رجالی در گفتوگو با ایسنا، آمادهسازی برای آزمونهای ورودی مدارس و کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی را دلیل غفلت دانشآموزان و دانشجویان از حل مسئله دانست و گفت: کنکور و آزمونهای ورودی مدارس خاص آموزش ریاضی در ایران را از بین بردهاند.
رجالی درباره تاثیر کنکور بر آموزش ریاضی گفت: دانشآموز درصورتی میتواند ریاضی را یاد بگیرد که بتواند خودش درباره ریاضیات فکر و مفاهیم را درک کند و وقت حل کردن مساله داشته باشد؛ نه این که مجبور شود با سرعت مسائل را حفظ کند. متاسفانه آزمونهای ورودی مدارس خاص و کنکور باعث شده دانشآموزان و دانشجویان از حل مساله غفلت کنند و سعی کنند آزمونهای چند گزینهای را با روشهای غلطی که موسسات کنکوری آموزش میدهند حفظ کنند.
فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد با بیان اینکه آموزش ریاضی ما اصطلاحا تبدیل به «تدریس برای تست» شده، درباره شیوه آموزش ریاضی در کشورهای دیگر گفت: شیوههای آموزش در کشورهای مختلف متفاوت است، بهترین کشورهایی که آزمونهای «تیمز» نشان داده در ریاضیات موفق هستند، کشورهای کره، ژاپن، سنگاپور، چین و فنلاند است؛ نحوه آموزش در این کشورها به صورت توجه به حل مساله به جای حفظ کردن روشهای حل مساله است. اگر بخواهیم مشکل «تدریس برای تست» آموزش ریاضی را حل کنیم، باید از الگوهای کشورهای پیشرفته مانند سنگاپور، چین، ژاپن و فنلاند استفاده کنیم.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره حقوق معلمان در کشورهای توسعهیافته، خاطرنشان کرد: ما مطالعاتی را در کشورهای توسعهیافته انجامدادهایم که نشان میدهد آموزگاران حقوق بیشتری نسبت به استادان دانشگاه، حقوقدانان یا پزشکان دریافت میکنند؛ البته کشوری مانند آمریکا در این لیست وجود ندارد، دلیل موفقیت کشور آمریکا این است که مهاجران آن کشور را اداره میکنند؛ خوانندگان را به خواندن گزارش «before it is too late» ارجاع میدهم. در پایان این گزارش آمده است که مردم آمریکا متوجه نمیشوند آموزش ریاضی و علوم این کشور به دلیل اینکه صنعت، تجارت و اقتصاد آن توسط مهاجران، یعنی افرادی که در کشورهای دیگر آموزش دیدهاند و میروند آمریکا کار میکنند، اداره میشود ایراد دارد. در ایران اگرچه چنین وضعیتی را نداریم، اما آموزشمان ایراد دارد؛ زیرا در دوره دبیرستان و دوره کارشناسی به معلم توجه نمیشود، همه برنامههای درسی ما تحتالشعاع آزمونها قرار گرفته و کارتل کنکور تمام سیستم آموزشی ما را فلج کرده؛ بعد از آن هم مقالهنویسی، عدم امکان استخدام اساتید توسط خود دانشگاهها، عدم امکان پذیرش دانشجو توسط خود دانشگاهها و درنتیجه عدم قبول مسئولیت آموزش توسط دانشگاهها باعث شده که دانشگاههای ما نتوانند نیروهایی را تربیت کنند که به درد جامعه بخورند.
به جای مراکز علمی دانشگاهی موسسات تولید مدرک داریم
این استاد دانشگاه با انتقاد به وضعیت آموزش ریاضی در دانشگاهها گفت: متاسفانه با ایجاد دانشگاه آزاد ما دیگر دانشگاه نداریم، ما به جای مراکز علمی دانشگاهی، موسسات تولید مدرک داریم. دانشگاهی که نتواند خودش دانشجو و عضو هیئتعلمی بگیرد و خودش برنامه درسی بنویسد دیگر دانشگاه نیست. دانشگاهها هم در ایران وارد مقوله تستزنی برای دورههای بالاتر و بعد تهیه مقالات بیارزش تحت عنوان ISI شدهاند.
رجالی افزود: ما الان به مرزی رسیدیم که دانشگاههای ما خودشان نمیتوانند تصمیم بگیرند و دولت برایشان تصمیمگیری میکند. کجای دنیا یک وزارت علومی وجود دارد که به دانشگاه بخشنامه میدهد؟! من نمیدانم این سیاست را از کجا گرفتهایم، مگر دانشگاه تولید ملی ماست؟! دانشگاه از خارج وارد ایران شده، اما الان وزارتخانهای هست که به ما میگوید چگونه بنویسیم و چگونه کار کنیم.
برنده هجدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران، با بیان اینکه هر طرح متمرکزی در دانشگاهها به شکست منجر میشود، درباره طرح «کهاد» گفت: اگر دانشگاهی خودش با توجه به امکاناتش و دانشجویانی که پذیرش کرده، نیازهای منطقه خود را برنامهریزی کند حتما موفق میشود، اما تضمینی وجود ندارد که برنامهای که در دانشگاه امیرکبیر اجرا میشود و موفق است در دانشگاه سیستان وبلوچستان هم موفق باشد. هر برنامه متمرکزی که از وزارت علوم به دانشگاهها ابلاغ شود، محکوم به شکست است و این را بارها تجربه کردهایم و متاسفانه باز هم داریم ادامه میدهیم.
امکان حل مسائل کشور با ریاضی
اولین ایرانی برنده جایزه جهانی “پل اردوش” با اشاره به تاسیس مرکز پژوهشهای آماری توسط او و مرحوم دکتر علیمرادی و چند تن دیگر در دانشگاه صنعتی اصفهان درباره این مرکز و سرنوشتش گفت: اگر در دانشگاه صنعتی اصفهان بخواهیم برنامهریزی کنیم، باید دانشجو را طوری تربیت کنیم که در مراکز صنعتی اصفهان بتواند کار کند؛ اما ما مجبوریم از برنامههای متمرکز وزارت علوم پیروی کنیم. چند سال پیش مرحوم دکتر علیمرادی و دوستانشان به همراه من، مرکزی را در دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد کردیم به نام مرکز پژوهشی آمار، کار ما این بود که به صنایع مراجعه میکردیم و مسائلی که در رابطه با آمار داشتند یا مسائلی که به وسیله آمار قابل حل بود را میافتیم، با دانشجویان در میان میگذاشتیم و تلاش میکردیم آن مسائل را حل کنیم. زمانی ما این کار را کردیم که هیچکس نمیدانست آمار میتواند برای صنایع مفید باشد. خیلی از دانشجویانی که با این روش تربیت شدند، الان در همان صنایع مشغول به کار هستند، یعنی این مرکز جنبه کارآفرینی هم داشت؛ البته این مرکز حدود سیزده چهارده سال پیش به دلیل اینکه رییس وقت دانشکده معتقد بود کار استاد صرفا تدریس و پژوهشهای دانشگاهی است و این مرکز متناسب کارهای دانشگاهی نیست، تعطیل شد.
رجالی ادامه داد: باید بتوان برای فارغالتحصیلان و دانشجویانی که خلاقیت دارند، متناسب با محیط دانشگاهها شرایط کارآفرینی را فراهم کرد تا مشکلات صنایع و مسائل مختلف اجتماعی را که میتوان به کمک ریاضی حل کرد، برطرف کنند. ریاضی این توانایی را دارد که مسائل کشور را بتوان با آن حل کرد.
عضو هیئت مؤسس خانه ریاضیات اصفهان با اشاره به گذشته درخشان ایران در ریاضی گفت: من و دوستانم مسابقات ریاضی را در ایران راه انداختیم که باعث شد افرادی مانند مرحوم “مریم میرزاخانی” و دیگران معرفی شوند. ما امسال در کنگره بینالمللی ریاضی سخنران مدعو از داخل ایران داشتیم، یعنی افرادی را شناساییکردیم که خوشبختانه به آنها رسیدگی شد؛ رفتند خارج از کشور تحصیل کردند و الان برگشتهاند البته بعضیها هم برنگشتهاند؛ اما همه آنها به نام ایران ریاضی را پیش بردند. ما یک زمانی “خیام”ها و “ابوعلی سینا”ها را در ریاضی کشورمان داشتیم، الان هم داریم و این توان وجود دارد؛ به شرط این که وضعیت آموزشی کشورمان اصلاح شود.
وی یکی از دستاوردهای آموزش ریاضی در ایران را پایهگذاری خانههای ریاضیات معرفی کرد و درباره این مراکز و اهمیت کارگروهی در آنها گفت: تاسیس این خانهها از اصفهان شروع شد. ما در این خانههای ریاضیات توانستیم فضایی را ایجاد کنیم که دانشآموزان دبستان به جای روبهرو شدن با ترس از ریاضی با ابزارهای ریاضی و بازیهای ریاضی آشنا شوند. ما در خانه ریاضیات در سطح دانشگاهی دانشجوهایمان را آموزش میدهیم که کارهای گروهی و کارهای بین رشتهای انجام دهند. الان در هیچ جایی نمیتوان بدون کارگروهی پروژهای را پیش برد؛ یک فرد نمیتواند در اتاق را ببندد و مشغول انجام تحقیقات شود. نیاز است که از متخصصان مختلف استفاده شود تا یک پروژه به سرانجام برسد. دیگر زمان آن گذشته که یک نفر در اتاق را ببندد و درباره نظریه جبر یا آنالیز تحقیق کند. الان باید انجام کارهای بین رشتهای و گروهی متداول شود. ما در خانههای ریاضیات علاوه بر تمام مشکلاتی که برای نگهداری از خانهها داشتیم، تلاشمان را انجام دادهایم.
به گفته دکتر رجالی که یکی از بنیانگذاران مسابقات ریاضی در ایران است، این مسابقات در دهه 60 و زمانی که ایران با«افت ریاضی» روبهرو بود، پایهگذاری شد و تلاش شده تا افراد به ریاضی جذب شوند.
وی یکی از دستاوردهای این مسابقات را معرفی مریممیرزاخانی به جامعه ریاضی کشور عنوان کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «من نگرانم که مانند الان میگویند چرا قبل از این که کشور دچار مشکلات اقتصادی شود، اقتصاددانان اقدامی نکردند در آینده بگویند که چرا قبل از اینکه ریاضی در ایران دچار بحران شود، ریاضیدانان اقدامی نکردند؟!» گفت: چهل سال است که کار من گفتن مسائل و مشکلات ریاضی بوده و من نگرانم که بعدا بگویند که چرا ریاضیدانان کاری نکردند، درصورتی که ما مسابقات ریاضی را پایهگذاری کردیم؛ الان آموزش ریاضی نیاز به معلمان عاشق دارد، اما با وضع فعلی آموزشوپرورش و بیتوجهی به معلمان نمیتوان آموزش خوب ریاضی را تضمین کرد.
توان پیشرفت جوانان ما وجود دارد اما …
رجالی درباره وضعیت فارغالتحصیل مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد ریاضی گفت: این فارغالتحصیلان مجموعهای از افرادی هستند که هیچ توانایی ندارند و فقط آماده شدهاند تا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. این درحالی است که موفقیت امثال مرحوم “مریم میرزاخانی” و جوانانی که از خانههای ریاضیات به کشورهای خارجی رفتند، نشان میدهد که توان پیشرفت جوانان ما وجود دارد.
وی درباره مراودات علمی بینالمللی دانشگاهها در حوزه ریاضیات با اشاره به اینکه بیشتر ارتباطات، فردی است و قراردادهای بین وزارت علوم و دانشگاههای خارجی اغلب «صوری» است، گفت: تمام دانشگاههای دنیا با هم ارتباط دارند، اساتید میتوانند بروند بیایند، الان مخصوصا با وجود اینترنت خیلی این امکان وجود دارد که بتوانند درگیر شوند؛ اما عملا بخشنامههای وزارت علوم به دانشجویان و استادان اجازه نمیدهد که خودشان درگیر شوند. اگر استادی بخواهد با یک دانشجو کار کند یا گروهی بین استادان ایرانی و خارجی کار کنند، متاسفانه با هزار مشکل روبهرو خواهند شد.
رجالی ادامه داد: مراوده یک طرفه معنا پیدا نمیکند، ما باید این امکان برایمان فراهم شود که یک نفر که دانشیار یا استاد دانشگاه یکی از دانشگاههای خارجی است، به عنوان استاد یا دانشیار در دانشگاههای ایران استخدام شود درصورتی که این قانون وجود ندارد و برای این که یک استاد را جذب کنیم، باید از مکانیزم وزارت علوم فرمهای جذب را پر کند، گزینش شود و سپس وارد دانشگاه شود. وقتی هم که وارد دانشگاه شد به او «استادیار صفر کیلومتر» میگویند. پس ما مراوده از خارج نداریم.
این استاد دانشگاه درباره مشکلات دانشجویان برای گذراندن فرصتهای مطالعاتی در خارج از کشور و استادان گفت: دانشجویان با هزار مشکل برای گذراندن فرصت مطالعاتی به خارج از کشور میروند. سال گذشته در روز جبر در خانه ریاضیات، میزگردی را درباره مشکلات خروج دانشجویان از ایران برای فرصت مطالعاتی برگزار کردیم. تمام مسائل در آن میزگرد تشریح شد و مباحث مطرح شده در آخرین شماره خبرنامه انجمن ریاضی ایران هم چاپ شده است. در حال حاضر دانشجوی ما به دلیل مسائل مالی و اجرایی نمیتواند به راحتی از دوره فرصت مطالعاتیاش در خارج از کشور استفاده کند و در محیط های علمی مباحث علمی را بیاموزد و این مباحث را به ایران منتقل کند؛ خیلی از دانشجویان به دلیل این که ویزاگرفتن مشکل شده از گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور صرفنظر میکنند. ما در صورتی میتوانیم مراودات بینالمللی موفقیت آمیز داشته باشیم که هم از ایران افراد بروند و هم از دانشگاههای خارج از کشور ریاضیدانان و دانشجویان به ایران بیایند. الان بسیاری از استادان ایرانی که در دانشگاههای خارج از کشور هستند، تمایل دارند تمام یا مدتی از خدمت خود را در ایران بگذرانند؛ مثلا اگر فرصت مطالعاتی دارند فرصت مطالعاتیشان را در ایران بگذرانند، اما محملی وجود ندارد که ما از این مساله استفاده کنیم.
راهکار چیست؟
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی اصفهان استقلال دانشگاهها و حذف رشتههای علومپایه از دانشگاههای کوچک را راهکار برونرفت از وضعیت فعلی معرفی کرد و افزود: سازمان سنجش فقط باید سنجش کند. منظور ما این نیست که کنکور باید حذف شود؛ اصلا حذف کنکور مفهوم پیدا نمیکند. ما در سال 81 از طرف خانه ریاضی اصفهان و با همکاری تمام متخصصان کنکور جلساتی گذاشتیم، کمیتهای تشکیل شد و کمیته به یک جمعبندی رسید و آن جمعبندی را برای تصحیح نهایی برای همه فرستاد؛ بعد از تصحیح، طرح را به مجلس فرستادیم و مجلس در حال تصویب آن بود که متاسفانه کارتل کنکور اجازه نداد آن طرح پیاده شود و طرحی با عنوان “حذف کنکور” جایگزین آن شد که هنوز هم میدانیم قابل اجرا نیست.
وی در پایان درباره جزئیات طرح ارائه شده به مجلس در سال 81، گفت: “جداسازی سنجش از پذیرش و واگذاری پذیرش به دانشگاهها؛ یعنی سنجش توسط سازمان سنجش انجام شود، ولی خود دانشگاهها بر اساس نمرات دبیرستان و نمرات آزمون سنجش برای پذیرش دانشجو تصمیمگیری کنند”، “جداسازی دروس عمومی از تخصصی و درنظر گرفتن دروس عمومی به عنوان حداقل مورد نیاز برای ورود به دانشگاهها؛ به این معنی که برای رتبهبندی دروس تخصصی درنظرگرفته شود، ولی دانشآموز ملزم به داشتن حداقل نمرهای برای دروس عمومی باشد”، “قابلتکرار بودن آزمونهای سازمان سنجش؛ یعنی اگر دانشآموز در کنکورش موفق عمل نکرد، بتواند آزمون دیگری بدهد درواقع در یک سال چند کنکور برگزار شود که این باعث کاهش استرس میان داوطلبان میشود” و “آزمونهای مدرسهای استاندار شوند” از جمله جزئیات طرح ارائهشده به مجلس بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب و به صحن علنی فرستاده شد؛ اما در صحن علنی به جای این طرح، طرح حذف کنکور مطرح و تصویب شد. همان زمان هم ما گفتیم که این طرح غیراجرایی است، اما آن را تصویب کردند و طرح ما را کنار گذاشتند.
ویژه دانشآموزان پایههای ششم تا نهم
تعداد جلسات: ۸ جلسه یک و نیم ساعتی
مهلت ثبتنام: 5 بهمن ۱۴۰۰
هزینه دوره: ۱۸۵ هزارتومان
!! لطفاً برای ثبت نام از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید
پیزا برنامهای است که توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) اجرا میشود. هدف پیزا، ارزیابی توانایی دانشآموزان در مهارتهای درک مطلب، ریاضیات و علوم است. این کار از طریق طرح چالشهایی در زندگی واقعی انجام میشود. در دوره حل مسائل ریاضیات کاربردی پیزا، با نمونههایی از مسائل ریاضی پیزا آشنا میشویم تا ضمن مرور برخی از مفاهیم مهم ریاضیات، کاربردهایی از آنها را در دیگر علوم و زندگی روزمره ببینیم.
روز و ساعت تشکیل کلاس:
یک شنبهها از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ (شروع دوره از ۲۶ دیماه ۱۴۰۰) و
چهارشنبهها از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ (شروع دوره از ۲۹ دیماه ۱۴۰۰) و
پنجشنبهها از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ (شروع دوره از ۳۰ دیماه ۱۴۰۰)
پیزا نهم: چهارشنبهها از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ (شروع دوره از ۲۹ دیماه ۱۴۰۰) لینک ثبتنام
پیزا ششم: پنج شنبهها از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ (شروع دوره از ۳۰ دیماه ۱۴۰۰) لینک ثبتنام
زبان برنامه نویسی اسکرچ
پاییز ۱۴۰۰
خانه ریاضیات اصفهان در نظر دارد با هدف تشویق و ترغیب دانشآموزان عزیز برای کسب مهارت کدنویسی، مسابقه برنامهنویسی اسکرچ در سطح کشور برگزار نماید. این مسابقه بصورت تیمی و هدف از آن فراهم کردن فرصتی مناسب برای رقابت سالم و همفکری میان نوجوانان است. تمامی دانشآموزان علاقمند میتوانند در این مسابقه شرکت کنند.
توجه :
۱ – مسابقه به صورت گروهی برگزار خواهد شد. و گروههای دو نفره با یکدیگر رقابت خواهند نمود. اعضای هر گروه برای حل سوال مسابقه با هم همفکری و همکاری خواهند نمود بنابراین همگروهیها میتوانند در کنار هم و پشت یک سیستم باشند و یا ارتباط مجازی با هر نرمافزار دلخواه با یکدیگر داشته باشند.
۲ – شرکتکنندگان در حین برگزاری مسابقه از طریق فضای اسکایروم با تیم برگزاری در ارتباط خواهند بود. لینک ورود مطابق زیر است که از طریق پیامک نیز اطلاعرسانی خواهد شد:
مسابقه کشوری اسکرچ (دوره دوم ابتدایی)
مسابقه کشوری اسکرچ (متوسطه اول)
نام کاربری و گذرواژه همان کدملی است.
۳- مسابقه راس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۶ آذر ماه آغاز خواهد شد و به مدت ۴ ساعت ادامه خواهد داشت. گروهها تا ساعت ۱۳ همان روز فرصت خواهند داشت تا پاسخ خود را ارسال نمایند.
۴- سوال مسابقه راس ساعت ۹ صبح از طریق کانال واتساپ و فضای اسکایروم منتشر خواهد شد.
۵- پاسخ سوال باید به صورت فایل ذخیره شده اسکرچ (با پسوند sb۳.) به آدرس ایمیل imh.scratch@gmail.com ارسال شود. گروههایی که پاسخ خود را تا ساعت ۱۳ به ایمیل مذکور ارسال نکنند، از مسابقه حذف خواهند شد.
۶- شرکتکنندگان باید دقت داشته باشند که ایمیل را با مشخصات زیر ارسال نمایند:
موضوع ایمیل: “مسابقه اسکرچ”
در متن ایمیل مشخصات ۲ نفر عضو گروه بصورت زیر نوشته شده باشد:
-
نام ونام خانوادگی – پایه تحصیلی- کد ملی – شماره تلفن همراه
-
نام ونام خانوادگی – پایه تحصیلی- کد ملی – شماره تلفن همراه
فایل اسکرچ مربوط به حل سوال مسابقه نیز به ایمیل پیوست شود.
۷- کلیه اطلاعرسانیهای مسابقه از طریق کانال واتساپ مسابقه انجام خواهد شد.
در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن ۳۶۶۹۲۰۱۳- ۰۳۱ داخلی ۱۰۸ تماس حاصل نمایید.
اسکرول به بالا