مریم میرزاخانی در بین 7 زن دانشمند تاثیرگذار

مریم میرزاخانی فقید، اولین زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز و استاد تمام دانشگاه استنفورد در میان هفت زن دانشمندی است که دنیا را تغییر داده‌اند.

وی در ابتدا رویای نویسنده شدن را در سر داشت و به هنگام نوجوانی در دوره دبیرستان به استعداد خیره‌کننده‌ خود در ریاضیات پی برد. زمینه‌ای که تا آخر عمر پیرامون آن تلاش کرد و موفقیت‌های بزرگی را رقم زد.

میرزاخانی در سال ۱۹۹۴ میلادی، به عنوان اولین دانشجوی ایرانی انتخاب شد که مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات را کسب کرد و از ۴۲، نمره ۴۱ را به دست آورد.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ریاضی از دانشگاه شریف، تحصیلات خود را در دانشگاه‌ “هاروارد” ادامه داد. میرزاخانی پیش‌ از این توانسته بود اثبات ساده‌ای برای یک قضیه پیچیده ریاضی را در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا به چاپ برساند. او تا مقطع دکتری به تحصیل در هاروارد ادامه داد، پس‌ از آن به “پرینستون” رفت و پس از اخذ درجه استاد تمامی در این دانشگاه، از سپتامبر ۲۰۰۸ به تدریس در دانشگاه “استنفورد” مشغول شد.

از او افتخارات زیادی به‌ جا مانده، از قرار گرفتن در فهرست ۱۰ نفره نشریه “پاپیولر ساینس” به‌ عنوان افرادی که افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان گشوده‌اند تا دریافت مدال فیلدز که بالاترین نشان افتخار در رشته ریاضی است.

میرزاخانی فقید راجع به تحقیقات خود گفته بود که هرچه‌ بیشتر وقت خود را صرف ریاضیات می‌کرد، هیجان‌زده‌تر می‌شد.

این دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان را به‌درود گفت ولی سهم ارزنده‌ای در زمینه ریاضیات به جا گذاشت.

فعالیت شگفت‌انگیز میرزاخانی در علم، راه را برای بسیاری از ریاضیدانان زن جهان هموار کرد.

https://www.unwomen.org/en/news/stories/۲۰۲۰/۲/compilation-seven-women-scientists-who-shaped-our-world

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا