استانداردهای نوين آموزش رياضيات و ديگر علوم در آمريکا

نگرانی‌ها درباره عدم موفقیت دانش‌‌آموزان آمریکایی در مسابقات سراسری علوم و ریاضی گسترش یافت تا آنجا که مسئولان آموزش این کشور برآن شدند تا جهت کمک به ترویج یک فضای ماهر و بدیع، استانداردهای جدیدی ایجاد کنند. شرکت‌کنندگان در مجمع سالانه Robert Noyce Teacher Scholarship Program ، که توسط AAAS (انجمن پیشرفت علم آمریکا، American Association for the Advancement of Science) برگزار شد، استانداردهای قبلی در آموزش ریاضی را بررسی کرده و در جریان پروسه گسترش یک چارچوب مفهومی و استانداردهای نوین تراز شده آموزش علوم قرار گرفتند. استانداردهای جدید آموزش ریاضی [وب‌سایت –دانلود]  بهار امسال (2011) معرفی شدند و در حال گسترش و ثبت برای اواخر سال 2011 هستند و برای اولین بار شامل قسمت آموزش مهندسی هستند.

  Bruce Alberts ، سردبیر مجله علم (Science) می‌گوید : “در حال از دست دادن تعداد زیادی از دانشمندان آینده هستیم، تنها به این دلیل که علم بسیار مهیج‌تر از آن است که در کتاب‌های درسی به‌نظر می‌رسد. “

 Kaye Forgione ، از مؤسسه Achieve، می‌گوید : ” این استانداردها به گونه‌ای هستند که دانش‌آموزان بتوانند آینده خود را خلق کنند چه وارد دانشگاه شوند و چه نه.”

این استانداردها فراتر از حساب و مهارت‌های پایه ریاضی هستند به‌طوریکه شامل “استانداردهای عمل ریاضی” هستند. به عنوان مثال قابلیت‌های حل مسئله، سماجت و پایداری، استدلال، دقت و ظرافت، و دیگر عادت‌های ذهنی که مایلیم در دانش‌آموزان پرورش داده شوند.

انجمن تحقیقات ملی آمریکا  یک پیش‌نویس از استانداردهای جدید آموزش علم تهیه کرد و در تاریخ 12 July آنرا در دسترس عموم قرار داد تا همگان نظرات خود را تا تاریخ 2 August در این باره ابراز کنند.

   Jean Slattery ، از مؤسسه Achieve، می‌گوید : “استانداردهای آموزش علوم جدید باید پاسخگوی پیشرفتهای علوم تربیتی آموزش و پرورش، پیشرفت‌های سریع علوم و مهندسی و استانداردهای بین‌المللی باشد و تمرکز آن بیشتر بر ایده‌های اصلیی باشد که ارزش بیشتری در آموزش علوم دارند. علم در میان دانشی که حتی هنگام صحبت کردنمان در حال رشد است، زیاد می‌شود. و مدارس باید بر دانش و قابلیت‌های اساسیی که نیاز دارند متمرکز شوند. برخی از این استانداردهای نوین مربوط هستند به رهایی از زنجیر سواد علمی ، آمادگی برای ورود به دانشگاه، و توانمند کردن دانش‌آموزان در علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات. “

Bruce Alberts، خطاب به معلمان گفت : “هر کدام از شما باید بدانید عملکردتان چه نقش حیاتیی در آینده کشور دارد. در حقیقت کار شما بسیار مهم‌تر از آن است که حتی بتوانید تصور کنید. “

 

 هسته مشترک استاندارهای ریاضی آمریکا
 به سوی تمرکز و انسجام بیشتر

تجارب و فعالیت‌های  ریاضیات در اوایل دوران کودکی باید بر روی (1) اعداد (که شامل کل اعداد، عملیات، و روابط) و (2) هندسه، روابط فضایی و اندازه گیری، البته با تمرکز زمانی بیشتری بر روی اعداد نسبت به سایر مفاهیم، اختصاص داده شود. اهداف فرایند ریاضی باید در این محتوای ذکر شده، یکپارچه شود.

  —  یادگیری ریاضیات در دوران کودکی، شورای ملی تحقیقات، 2009

استانداردهای مرکب [از هنگ کنگ، کره و سنگاپور]  ویژگی‌هایی دارد که می‎تواند یک فرایند تعیین معیارهای بین المللی برای توسعه استانداردهای ریاضیات K-6 در ایالات متحده را آگاه سازد. اول، این استاندارد مرکب به یادگیری ریاضیات در موضوعات اعداد، اندازه‌گیری و مفاهیم هندسه با تاکید کمتری بر تجزیه و تحلیل داده‌ها و مواجهه کمی نسبت به جبر، تمرکز دارد. استانداردهای هنگ کنگ برای دوره کلاس 1-3 ، حدود نیمی از زمان را به اعداد اختصاص داده و تقریبا در تمام زمان باقی مانده به هندسه و اندازه گیری می‌پردازد.

— Ginsburg, Leinwand and Decker, 2009

 از آنجا که مفاهیم ریاضیات درکتاب‌های درسی [ایالات متحده]  ضعیف است، اغلب، نحوه ارائه بیشترمکانیکی است تا روشی ایده آل.  ما در هر دو نوع کتاب‌های درسی سنتی و غیر سنتی مورد استفاده در ایالات متحده نگاهی به موارد  این ضعف مفهومی خواهیم داشت.

— Ginsburg et al., 2005

 راه‌های بسیاری برای سازماندهی برنامه‌های درسی وجود دارد. چالش‌ها که البته در حال حاضر به ندرت اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از تحریف ریاضیات و جلوگیری از بی‌انگیزه شدن دانش آموزان است.

 — Steen, 2007

بیش از یک دهه تحقیقات آموزش ریاضی در کشورهایی با عملکرد آموزش ریاضی بالا؛ بیانگر این موضوع است که برنامه درسی ریاضیات در ایالات متحده آمریکا  به منظور بهبود پیشرفت ریاضی و رسیدن به دستاوردهای بیشتر، باید بطور قابل ملاحظه‌تری متمرکز و منسجم شود. فایل کامل

اسکرول به بالا