پيشينه کنفرانس‌های آموزش رياضی ايران

پیشینه کنفرانس‌های آموزش ریاضی ایران از ابتدا تاکنون در سال‌های 1349 و 1350 به‌همت اعضای علاقه‌مند جامعه ریاضی، به ترتیب اولین و دومین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه‌های شیراز و صنعتی شریف برگزار شد. گزارش میزگردهای این دو کنفرانس، نشان می‌دهد که آموزش ریاضی یکی از مسائل محوری این دو کنفرانس ریاضی بوده است. به‌خصوص در کنفرانس دوم، میزگردهایی با حضور چهره‌های سرشناس ریاضی ایران و جهان از جمله پروفسور هشترودی، پروفسور فاطمی، دیودونه، سوبولف و مک‌کارتی درباره برنامه درسی ریاضی دوره دبیرستان برگزار شد. این میزگردها، نقش عمده‌ای در تغییر برنامه درسی ریاضی ایران در آن زمان ایفا کردند.
پس از اعلام موجودیت انجمن ریاضی ایران، مسئولیت برگزاری کنفرانس‌های سالانه ریاضی به عهده اين انجمن گذاشته شد. به دنبال استمرار کنفرانس‌های ریاضی، نیاز به طرح مسائل موجود پیرامون آموزش و یادگیری ریاضی، بیشتر و بیشتر احساس می‌شد و هر برنامه‌ای که در راستای آموزش ریاضی تدارک دیده می‌شد، به عنوان یک اقدام مثبت و سازنده، مورد استقبال معلمان ریاضی شرکت‌کننده در کنفرانس‌های ریاضی قرار می‌گرفت. این نیازها، فکر برگزاری کنفرانس‌های سالانه آموزش ریاضی را در دست‌اندرکاران آموزش ریاضی در وزارت آموزش وپرورش و انجمن ریاضی ایران بیشتر تقویت کرد. بالاخره در سال 1373 پیشنهاد برگزاری کنفرانس‌های آموزش ریاضی در شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران به بحث گذاشته شد. شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران در جلسه مورخ 16 آذر 1373 موضوع برگزاری کنفرانس آموزش ریاضی را مورد بحث قرار داد. شورا با توجه به نیازهای اساسی نظام آموزشی ریاضی کشورمان در سطوح مختلف و تأثیر غیرقابل انکار روش‌های علمی آموزش ریاضی در ارتقای فرهنگ ریاضی در سطوح مختلف و اهمیت شناخت و بررسی مسائل و مشکالت آموزش ریاضی در این سطوح، لزوم برگزاری کنفرانس‌های آموزش ریاضی را تصویب کرد.(اسناد شورای اجرائی انجمن ریاضی ایران، 1373) . به دنبال این مصوبه، در جلسة افتتاحیه بیست و ششمین کنفرانس ریاضی کشور در فروردین 1374 که در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، دکتر محمدعلی نجفی، وزیر محترم آموزش وپرورش وقت، بر لزوم برپایی کنفرانس‌های آموزش ریاضی با مشارکت انجمن ریاضی ایران، تأکید کرد. پس از آن، برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین کنفرانس آموزش ریاضی ایران در اصفهان در تاریخ 1 تا 8 شهریور 1375 انجام شد. به دنبال آن، دومین کنفرانس آموزش ریاضی ایران توسط انجمن ریاضی ایران و اداره کل آموزشوپرورش استان کرمانشاه، از 9 تا 4 شهریور 1376 برگزار شد.
از اولین کنفرانس آموزش ریاضی ایران تا چهارمین کنفرانس، برنامه‌ریزی و اجرای کنفرانس‌ها به صورت مشترک، با حمایت وزارت آموزش وپرورش و زیر نظر انجمن ریاضی ایران بود و در مجموعه همایش‌های این انجمن قرار داشت. پس از آن، اتحادیه انجمن‌های معلمان ریاضی کشور تأسیس شد و این کنفرانس با مشارکت این اتحادیه، وزارت آموزش و پرورش، انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران، شورای خانه‌های ریاضیات ایران واستادان ریاضیات دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود.

فهرست کنفرانس‌های آموزش ریاضی ایران

کنفرانس

شهر

دبير کنفرانس

تاريخ

اولين

اصفهان

دکتر علی رجالي (دانشگاه صنعتی اصفهان)

شهریور 1375

دومين

کرمانشاه

دکتر زهرا گویا (دانشگاه شهید بهشتی) 

شهریور 1376

سومين

  

کرمان

   

 دکتر محمود محسنی‌مقدم (دانشگاه شهید باهنر) 

شهریور 1377

چهارمين

تهران

 دکتر زهرا گویا (دانشگاه شهید بهشتی) 

 بهمن 1378

پنجمين

مشهد

 دکتر سیدحسن علم‌الهدایی (دانشگاه فردوسی)

بهمن 1379

ششمين

شيراز

 دکتر بهمن طباطبایی (دانشگاه شیراز)

اسفند 1381

هفتمين

سنندج

دکتر فرهاد جنتی (دانشگاه کردستان) 

شهریور 1383

هشتمين

شهرکرد

 آقای محمدباقر منزوی (آموزش وپرورش چهارمحال و بختیاری)

مرداد 1385

نهمين

زاهدان

دکتر اکبر گلچین (دانشگاه سیستان و بلوچستان) 

شهریور 1386

دهمين

يزد

آقای محمدرضا انتظاری (آموزشوپرورش یزد)  

شهريور 1387

يازدهمين

محمودآباد

دکتر اسماعیل یزدانی (دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران) 

تیر 1389

دوازدهمين

سمنان

آقای حسین فولادیان (آموزش وپرورش سمنان)

شهريور 1391

اسکرول به بالا