برنامه مناظره با موضوع نقش کنکور در نظام آموزشی

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، تحولات بسیاری در ساختار نظام آموزشی کشور رخ داد که از جمله آن می‌توان به بازنگری و روزآمد سازی برنامه‌های آموزشی کشور متناسب با اهداف انقلاب اسلامی ایران و تقویت و توسعه تحصیلات تکمیلی و ارتقای سطح کیفی آن اشاره کرد. به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره؛ محوری‌ترین بحث شصت و چهارمین برنامه این بود که :” آیا برگزاری کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی، تاثیر مثبتی بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی کشور داشته است؟” . برنامه مناظره به تهیه کنندگی علیرضا اسکندری روز جمعه 1 اسفند ماه ساعت 23 روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

مهمانان برنامه : ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، رضا صابری، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی مهمانان برنامه بودند و در خصوص “نقش کنکور در نظام آموزشی” به مناظره پرداختند.

ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص وضعیت موجود ما در کنکور گفت: آخرین تصویب شهریور 1392 ابلاغ شد که پذیرش دانشجو بر اساس سه ملاک سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی و طی 5 سال آینده 85 درصد ظرفیت‌های آموزشی بدون کنکور پذیرش شود. خدایی در ادامه افزود : در هر نقطه‌ای با هر آزمونی و هر ملاکی آزمون و سنجش که صورت می گیرد کنکور است، اما با اسامی متفاوت و پذیرش بدون کنکور به این معنا نیست که به محض درخواست افراد در رشته مورد دلخواه پذیرش شوند.

علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در خصوص موضوع برنامه گفت : اعتقاد دارم که توانمندی‌ها و هنرهای افراد در سنجش باید نقش داشته باشد اما کنکور در این خصوص قابل بررسی نیست. رجالی افزود : سال آینده دانشگاه‌ها و مدارس براساس ضابطه جدیدی دانشجو می‌پذیرند. در تغییرات جدید مؤسسه سنجش آموزش کشور جایگزین شد. استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت : دغدغه این پرسش یک پیشنه کهن دارد و تمام کاشناسان تعلیم و تربیت در پی  این هستند که این نظام تعلیم و تربیت بر اساس اهداف باید کارکردهایی داشته باشد و شاهد این هستیم که این موضوع به دبستان هم کشیده و از اهداف خود دور شده است.
رضا صابری، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان برنامه گفت : امروز رتبه‌های علمی خوبی را در سطح منطقه به دست آورده‌ایم. براساس قوانین موجود مهم‌ترین روش ورود در دانشگاه‌ها کنکور است. براساس قوانین تدوین شده پرسابقه‌ترین روش ورود به دانشگاه است.
صابری افزود : در سال 86 قانون حذف کنکور مصوب شد که باید از سال اول برنامه پنجم تغییرات اعمال می‌شد. نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس نهم دو سال از برنامه پنجم گذشت و هنوز قابلیت اجرا نداشت و غربالگری خوبی صورت نپذیرفت. مجلس نهم قانون سنجش و آموزش را در برنامه 5ساله تعیین کرده است که براساس آن کنکور حذف شود. وی در پایان افزود : آموزش و پرورش اگر بتواند به خوبی به وظیفه خود انجام دهد، بخش زیادی از دغدغه ی خانوارها رفع خواهد شد.
زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که آموزش عمومی حق و آموزش عالی امتیاز است، افزود : در همه ی این‌ها صندلی‌های خالی را حراج نمی‌کنند و فقط در رقابت جدی به بهترین‌ها داده می‌شود. استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد : آموزش عمومی و عالی هر دو احتیاج به مراقبت دارند از طریق انواع سنجش‌ها باید نگاه صفر یا صدی حذف شود، اما متاسفانه برگزارکنندگان آزمون سیاست‌گذار نیستند و خود این مشکل است. گویا گفت : تاثیر این موضوع بر دکتری از طریق آزمون‌های دسته جمعی خواهد بود. وی ادامه داد : پذیرش بدون آزمون یک موفقیت است یا نگرانی؟ در سال گذشته 15 درصد از افراد از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شده‌اند.

مناظره: نقش کنکور در نظام آموزشی کشور (قسمت اول) (aparat.com)

مناظره: نقش کنکور در نظام آموزشی کشور (قسمت دوم) (aparat.com)

خدایی: باید توجه از گلوگاه ها به فرآیندها متمرکز شود

ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص کنکور و تاثیر آن بر نظام آموزشی کشور اظهار داشت : اولین مؤلفه مورد توجه عدالت آموزشی در کشور است و همه ی مردم باید فرصت داشته باشند تا شانس خود را امتحان کنند و طبق اصول اندازه‌گیری که در اینجا یک اصل پذیرفته شده است، باید آزمون تکرار و مورد سنجش قرار گیرد. وی افزود: متاسفانه ما نخبه‌های تصنعی ایجاد کرده‌ایم و توقع والدین دانش آموزان را بالا برده‌ایم . معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: متاسفانه سازمان سنجش و اموزش کشور مجری است تا سیاست‌گذار و قوانین و سیاست‌های تدوین شده فاقد نظر متخصصان این حوزه است.
وی در پایان تاکید کرد : باید با توجه به اسناد بالا دستی یک سیاست گذاری جدید در این جوزه صورت گیرد و توجه از گلوگاه ها به فرآیندها متمرکز شود.

رجالی: استعداد یابی فقط از طریق آزمون امکان پذیر نیست

علي رجالی : استعداد یابی فقط از طریق آزمون امکان پذیر نیست. علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص کنکور و تاثیر آن بر نظام آموزشی کشور اظهار داشت : متاسفانه توجه اکثر مردم مدرک گرایی است و باید در جامعه این موضوع به گونه‌ای مطرح شود که مدرک در الویت توجه نباشد. وی افزود : با این شیوه دانش آموزان 12 سال تحصیل خود را در 3 ساعت کنکور می دهند و سرنوشت آن ها تعیین می گردد. رجالی با بیان اینکه این روش کنکور ما تقلیدی است، افزود: ما باید از روش جدید استفاده کنیم وازفشار ورود به مقاطع بالاتر بکاهیم. وی در ادامه اظهار داشت: از طرفی هنگامی که یک استاد یا دانشگاه حق انتخاب دانجو خود را ندارد، هیچگونه مسئولیتی در این خصوص بر عهده نخواهد گرفت. علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه گفت: خانوارها و دانش آموزان هدف را ورود به دانشگاه  میدانند و تمام تمرکز خود را بر این گذاشته اند که به دانشگاه ورود پیدا کنند. وی در ادامه اظهار داشت: از نظر من بهترین کسی که می تواند دانش آموز را استعداد یابی کند، معلم است اما در سیستم آموزشی فعلی فقط نمره ملاک است زیرا اگر اهداف و استانداردهای آموزش و پرورش اصلاح شود این مشکلات به مراتب حل خواهد شد. وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه امروز همه به دنبال دریافت بالاترین مدرک دانشگاهی به هر شکلی هستند که از نظر من استعداد یابی فقط از طریق آزمون امکان پذیر نیست.

صابری : مطالبه مردم این است که آموزش و پرورش به آموزش عالی متصل شود

رضا صابری، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص کنکور و تاثیر آن بر نظام آموزش کشور اظهار داشت : یک نگرانی از وضع موجود وجود دارد که باید بهترین راهبرد انتخاب شود و این به نوعی مطالبه مردم در اسناد بالادستی کشور ثبت شده و امروز به عنوان مطالبه ملی پیگیری می‌شود. وی افزود : ما باید در این خصوص به وظایف آموزش و پرورش توجه کنیم و علاوه بر این باید مرزی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کنیم، زیرا اگر بخواهیم به روش عادلانه برای پاسخگویی به علایق و استعداد‌ها برسیم، باز هم باید کنکور برگزار شود. وی افزود : از نظر من باید آموزش و پرورش به نیاز مردم در یک آزمون یکسان پاسخگو باشد و بتواند یک آزمون سراسری و عادلانه برگزار کند. صابری در ادامه گفت : در شرایط موجود بخشی از آینده بچه‌ها را آموزش و پرورش تعیین می‌کند. یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش هدایت تحصیلی است که از بدو ورود دانش‌آموز شروع و تا پایان ادامه دارد. وی در ادامه گفت : مطالبه مردم این است که آموزش و پرورش به آموزش عالی متصل شود، به همین جهت در قانون اولین پارامتر ورود به دانشگاه سابقه تحصیلی است و آموزش و پرورش برای اجرای این مطالبه منع قانونی ندارد.

گویا : از نظر من کنکور هزینه بر است و این هیاهو برای هیچ است

زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص کنکور و تاثیر آن بر نظام آموزشی کشور اظهار داشت : از نظر من آموزش عمومی نباید در پس دغدغه‌های کنکور از ماموریت‌های خود دور شود و با تناقض‌های زیادی در جامعه در جامعه در این خصوص روبه رو هستیم. وی تاکید کرد : از نظر من کنکور هزینه بر است و این هیاهو برای هیچ است. زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص کنکور در ادامه گفت : متاسفانه تبلیغات از جیب مردم هزینه می‌شود اما مخرب است. وی تصریح کرد : وظیفه سازمان سنجش و آموزش  ارائه کارنامه  به دست افرادی است که قصد سیاست‌گذاری و انتخاب دارند.

 

زرافشان : اضطراب کنکور به دوره دبستان کشیده شده است

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص کنکور و تاثیر آن بر نظام آموزشی اظهار داشت : این روش جذب دانشجو دارای شکلی است که جامعه آن را طلب می‌کند، اما شیوه اجرای این روش دارای مشکلاتی است که در این خصوص تردید ایجاد کرده به گونه‌ای که حتی تبلیغات گویای کشیده شدن اضطراب ناشی از کنکور به دوره‌‌های دبستان است. وی افزود : اجرای این روش باعث شده آسیب‌های جدی به نظام تعلیم و تربیت وارد شود به گونه ای که دانش آموزان فقط به روش های حفظی، مطلق گرایی و تستی خوانی روی آورند. زرافشان تصریح کرد : متاسفانه کنکور باعث می‌شود سرنوشت 12 سال تحصیل دانش‌آموز در سه ساعت آزمون تعیین شود و علاوه بر آن در خصوص انتخاب رشته اصولا دانش آموزان نمی‌توانند به رشته‌های مورد علاقه خود برسند. علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت : یکی از عوامل تاثیر گذار در شکل‌گیری و تربیت، بحث ارزشیابی است، زیرا ارزشیابی باید در خدمت یادگیری باشد و در جهت دستیابی به اهداف آموزشی باشد، نباید از این موضوع غافل شویم که ارزشیابی هدف است نه ابزار و این هدف است که نوع آموزش را تعیین می‍کند.
وی در پایان اظهار داشت :  اگر اهداف سند تحول محقق شود، مطمئناً شیوه ورود به دانشگاه تغییر خواهد کرد.

 

ببیندگان برنامه مناظره به سوال نظرسنجی این هفته برنامه :” نقش کنکور را در عملکرد و پیشرفت نظام آموزشی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟”

1-مثبت    2- منفی      3- بی تاثیر اینگونه پاسخ دادند :

گزینه شماره 1- مثبت : 24.17 درصد

گزینه شماره 2 منفی : 58.89 درصد

گزينه شماره 3 بی تاثیر : 16.94 درصد

بر این اساس 58.89  درصد از مخاطبان نقش کنکور را در عملکرد وپیشرفت نظام آموزشی کشور منفی ارزیابی کردند.

اسکرول به بالا