مطالعه هندسی برخی ترکیبات طراحی موزائیک و پازل در مقاله قرن 13 میلادی

پروفسور رضا سرهنگی

Proceedings of Bridges 2015
ریاضی، موسیقی، هنر، معماری و فرهنگ

فایل

درگذشت پروفسور رضا سرهنگی

با نهایت تأثر و تألم به اطلاع می‌رسانیم پروفسور رضا سرهنگی  (2016-1952)، مؤسس و بیانگذار مؤسسه Bridges، بزرگترین جامعه ریاضیات و هنر، به‌علت بیماری قلبی درگذشت. او مدت‌ها از بیماری قلبی رنج می‌برد و علی رغم پیوند قلب در ماه می، در تاریخ 2 جولای 2016 دارفانی را وداع گفت. پروفسور رضا مجموعه کنفرانس‌های Bridges را در سال 1998 آغاز نمود و زندگی خود را اختصاص به زیبایی‌های ریاضیات و هنر داد. Bridges  اثری ارزنده از تلاش‌های او در زمینه هنر است و میراث او ادامه خواهد یافت. کنفرانس امسال برای ادای احترام به او و کارهای او برگزار خواهد شد. یاد و خاطره او همیشه زنده خواهد ماند.

تاریخچه Bridges جامعه ریاضی  و هنر

رضا سرهنگی استاد برجسته ریاضیات در دانشگاه تاوسون (Towson)، مریلند در ایالات متحده بود. او به آموزش مطالعه طرح‌ها و الگوهای ریاضی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی  و نظارت بر پروژه‌های تحقیقاتی آنها در این زمینه مشغول بود. او همچنین بنیانگذار و رئیس مؤسسه Bridges و برگزار کننده کنفرانس‌های بین‌المللی Bridges بود. ارتباط ریاضی، هنر، موسیقی و علوم (www. BridgesMathArt.Org). این کنفرانس‌ها تا کنون در Banff Center, Canada- London University, England- University of Granada, Spain-University of Basque Country, San Sebastien Spain-the City of Leeuwarden, the Netherlands-  The Pecs Cultural Center, Pecs, Hungary، برگزار شده است.

سرهنگی مدرس ریاضیات، طراح گرافیک، معلم درام، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و طراح صحنه در ایران قبل از مهاجرت به ایالات متحده در سال 1986 بود. او مقطع دکترا در ریاضیات کاربردی، در تئوری کنترل را تحت نظارت پروفسور H.W.Wang، در دانشگاه ایالتی ویچیتا (Wichita) در کانزاس به پایان رساند. در طول زمان  اقامتش در کانزاس، به تدریس ریاضیات مشغول و رئیس بخش ریاضیات در کالج Winfield، کانزاس (1994-2000) بود.

در طول سال‌های 1996-1997، برنامه‌ای در زمینه کاربرد فن آوری در مطالعات ریاضی تنظیم کرد که این برنامه در سراسر کشور به عنوان یکی از 20 برنامه‌ی نوآورانه با استفاده از فناوری در دوره‌های آموزش ریاضیات به رسمیت شناخته شد و توسط پروژه  Annenberg/CPB، بنیاد ملی علوم (NSF) و دانشگاه مرکزی میشیگان پشتیبانی شد.

در سال 1997، با کمک گروهی از دانشجویانش، یک درام  با عنوان ” معجزه در ایستگاه اتوبوس شماره 13 ” در Winfield کانزاس نوشت. در آوریل 2000 جایزه ampus-wide Fassnacht Exemplary Teaching را دریافت کرد.

در دانشگاه تاوسون، مریلند، رضا سرهنگی برنامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی را به مدت چهار سال اداره کرد. علاوه بر نوشتن بیش از پنجاه مقاله در ریاضیات و طراحی، سرهنگی ویرایشگر / همکاری سردبیر 13 مجله Bridges را برعهده داشت. او همچنین نویسنده کتاب درسی در هندسه دانشگاهی، مقدمات هندسه  پیرسون برای معلمان است. سرهنگی یکی از بنیانگذاران و سردبیر مجله ریاضیات و هنر که توسط تیلور و فرانسیس در لندن، انگلستان منتشر شد، بود.

دکتر سرهنگی علاقه زیادی به ریاضیات و آموزش ریاضیات داشت. او مقالات زیادی از ریاضیات در مجلات معتبر مانند IEEE در کنترل اتوماتیک، مجله ارتعاشات و کنترل، مجله بین‌المللی ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر، مجله بین‌المللی ریاضیات محض و کاربردی و مجله بین‌المللی علوم سیستم منتشر کرده است. مقالات وی در زمینه آموزش ریاضیات در مجله دانشکده ریاضیات اوهایو، فصلنامه شورای معلمان ریاضی مریلند، یادداشت‌های او در مجله انجمن ریاضی کانادا، مجله معلم ریاضیات ویسکانسین، و در مجلات ریاضیات مانند ریاضی افق (در انجمن ریاضی امریکا) و پی در آسمان (مؤسسه پسفیک علوم ریاضی، کانادا) موجود است.

مطالعات در زمینه ریاضیات معماری و طرح موزائیک فارسی از جمله آخرین کارهای اوست. مقالات او در این زمینه در مجله Nexus Network منتشر شده است. معماری و ریاضیات، مجله Symmetrion (تقارن، فرهنگ و علوم)، مجله ریاضی ویژوال و مجله انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانی است. 

اسکرول به بالا