تاثیر مثبت آموزش موسیقی در یادگیری دانش‌آموزان

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، دانش‌آموزانی که ساز می‌نوازند، در درس‌هایی چون ریاضی، زیست، شیمی و فیزیک نمره‌های بالاتری می‌گیرند و به طور کلی از لحاظ تحصیلی از همکلاسی‌های خود یک سال جلوترند.

به نقل از پایگاه خبری دیلی‌میل، یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که برخلاف باور اغلب والدین، زمانی که دانش‌آموزان به تمرین موسیقی می‌گذرانند، تمرکز آنها را از مباحث تحصیلی مهم‌تر منحرف نمی‌کند. به گفته پژوهشگران، نظمی که لازمه آموختن نت‌ها و آلات موسیقی است، تمرکز و دیگر مهارت‌های مطالعاتی مفید را بالا می‌برد.

آن طور که کارشناسان می‌گویند، از آن جایی که آموختن نحوه نواختن یک ساز «مهارت‌های قابل انتقال» را به همراه دارد، موسیقی یادگیری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا برای اثبات این فرضیه بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز کانادایی را مورد مطالعه قرار دادند. از میان بیش از ۱۱۲ هزار پرونده تحصیلی، تقریباً ۱۳ درصد از دانش‌آموزانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، دست‌کم در یک کلاس موسیقی شرکت کرده بودند.

به گفته‌ی دکتر پیتر گزوآسیس، «بنابر باور عموم، دانش‌آموزانی که به جای تلاش برای ارتقای مهارت‌های خود در رشته‌هایی چون ریاضی، علوم و زبان بخشی از زمان خود را در مدرسه صرف کلاس‌های موسیقی می‌کنند، در این رشته‌ها عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت. در حالی که نتایج پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که در واقع هرچه دانش آموزان بیشتر موسیقی بخوانند، عملکردشان در این رشته‌ها بهتر خواهد بود.»

«نواختن یک آلت موسیقی، کار سختی است. یک دانش‌آموز باید نت خوانی یاد بگیرد، بین چشم، دست و ذهنش هماهنگی ایجاد کند، مهارت‌های شنیداری و کار تیمی خود را تقویت کند و نظم و پشتکار لازم برای تمرین را داشته باشد. تمام این تجربیات آموزشی در ارتقای قابلیت‌های شناختی و خودکار آمدی دانش‌آموزان نقش دارند.»

جزئیات کامل یافته‌های این پژوهش در نشریه Educational Psychology منتشر شده است.

Music students score better in math, science, English than non-musical peers

Impact of Music Education on Mathematics Achievement Scores Among Middle School Students

منبع : وب‌سایت آی هوش

اسکرول به بالا