مدال فیلدز 2022

مدال فیلدز (Fields Medal) جایزه‌ای که به نوبل ریاضیات نیز معروف است، هر چهارسال یکبار به ریاضی‌دانان جوان (زیر 40 سال) و برای شناسایی دستاوردهای برجسته ریاضی و دستاوردهای آینده اعطا می‌شود. این مدال به مناسبت کنگره بین‌المللی ریاضیدانان اعطا می‌شود و در واقع یک مدال (یا سکه) به همراه ۱۵٬۰۰۰ دلار کانادا است. سکه از طلا ساخته شده روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حکاکی شده‌ است.

در مراسمی که در روز سه‌شنبه 2022 در هلسینکی برگزار شد، مدال‌های ساخته شده از طلای 14 عیار  به هوگو دومینیل کوپن، 36 ساله، از انستیتوی علوم علمی در جنوب پاریس، جون هو، 39 ساله از دانشگاه پرینستون؛ جیمز مینارد، 35 ساله از دانشگاه آکسفورد در انگلستان و مارینا ویازوفسکا، 37 ساله از موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان توسط اتحادیه بین‌المللی ریاضیات اهدا شد.

June Huh’s

او این جایزه را برای ارائه ایده‌های تئوری هاج (Hodge) به ترکیبات، اثبات حدس داولینگ-ویلسون (Dowling–Wilson) برای شبکه‌های هندسی، اثبات حدس هرون-روتا-ولش (Heron–Rota–Welsh)  برای ماتروئیدها، توسعه نظریه چندجمله‌ای‌های لورنتزی (Lorentzian polynomials)، و اثبات حدس میسون (Mason)، دریافت کرد.

 

Hugo Duminil-Copin

او این جایزه را برای حل مسائل پیچیده در نظریه احتمالی انتقال فاز در فیزیک آماری، به ویژه در ابعاد سه و چهار، دریافت کرد.

 

James Maynard

او این جایزه را برای کمک به نظریه اعداد تحلیلی، که منجر به پیشرفت‌های عمده در درک ساختار اعداد اول و تقریب دیوفانتین (Diophantine) شده است، دریافت کرد.

 

Maryna Viazovska

او دومین زن برنده مدال فیلدز در طول تاریخ پس از مریم میرزاخانی است و این جایزه را برای شبکه E8 که متراکم‌ترین بسته‌بندی کره‌های یکسان را در 8 بعد فراهم می‌کند و به مشکلات پیچیده مرتبط و مشکلات درون‌یابی در تحلیل فوریه کمک می‌کند، دریافت کرد.

Mark Braverman

مارک براورمن، 38 ساله، از دانشگاه پرینستون، مدال آباکوس را دریافت کرد، جایزه جدیدتری که برگرفته از Fields برای دانشمندان جوان کامپیوتر بود.

اسکرول به بالا