رویداد بزرگداشت مریم میرزاخانی – روز جهانی زن در ریاضیات

بخش دانشجویی خانه ریاضیات اصفهان با همکاری بنیاد مریم میرزاخانی برگزار می‌کند

زمان: پنج‌شنبه (21 اردیبهشت 1402) – ساعت 16 تا 19

مکان: اصفهان – خیابان آزادگان (سعادت آباد، جنب ورزشگاه امین، خانه ریاضیات اصفهان – تالار مریم میرزاخانی)

لینک ورود به جلسه آنلاین

رویداد بزرگداشت مریم میرزاخانی به بهانه روز جهانی زن در ریاضیات؛ در این مراسم، دکتر ایمان افتخاری و دکتر ندا اسماعیلی سخنرانی خواهند کرد و مصاحبه‌ای با دکتر یحیی تابش ترتیب داده شده است.

در بخش اول برنامه، دکتر ایمان افتخاری در خصوص مسئله میز بیلیارد صحبت خواهد کرد. چکیده سخنرانی دکتر افتخاری به شرح زیر است.

مسأله بیلیارد از مسائل چالش برانگیز ریاضیات محسوب می‌شود. مثالی است از یک سیستم دینامیکی که به سادگی قابل تعریف است و مخاطب برای فهم آن نیاز چندانی به آشنایی با مفاهیم و ابزارهای فنی ریاضیات ندارد. با این وجود، توصیف رفتار درازمدت آن در مقابل تکنیک‌های پیشرفته سیستم‌های دینامیکی هم مقاومت می‌کند. مثال‌هایی از این دست، محک‌هایی مهم برای ارزیابی موفقیت نظریه‌ها و ابزارهای جدید در ریاضیات محسوب می‌شوند: مسائلی که همگان می‌توانند با آن زورآزمایی کنند، اما تنها معدودی از افراد موفقیتی در این زورآزمایی حاصل می‌کنند. در این سخنرانی، ابتدا به ریشه‌های مساله بیلیارد، صورت‌های ساده آن و برخی نتایج اولیه پیرامون آن که به زمان گاووس برمی‌گردد می‌پردازیم. سپس مروری بر تحولات بعدی و بالاخص نظریه‌ای خواهیم داشت که توسط اسکین و میرزاخانی توسعه داده شد و منجر به نتایج مهمی پیرامون این مساله گردید. موفقیت این نظریه از عوامل اصلی اعطای جایزه فیلدز به مریم میرزاخانی، به عنوان اولین ایرانی و اولین بانوی دریافت‌ کننده این جایزه بود. 

در بخش دوم برنامه، دکتر یحیی تابش در مصاحبه‌ای در خصوص زندگی علمی مریم میرزاخانی و وضعیت علمی ایران صحبت خواهند کرد.

در بخش پایانی برنامه نیز دکتر ندا اسماعیلی در خصوص اختیارمعامله, اطلاعات نامتقارن و قیمت‌گذاری در حضور اطلاعات نامتقارن صحبت خواهد کرد. چکیده سخنرانی دکتر اسماعیلی به شرح زیر است.

اختیارمعامله‌ها یکی از شناخته شده‌ترین انواع ابزارهای مالی هستند که با اهداف مدیریت ریسک و تنوع‌بخشی به بازارهای مالی طراحی شده‌اند و امروزه به طور گسترده در بازارهای مالی معامله می‌شوند. به زبان ساده یک اختیارمعامله قراردادی است که به دارنده آن حق خرید یا فروش یک یا چند دارایی پایه را در یک تاریخ مشخص یا پیش از آن و با قیمتی از پیش تعیین شده می‌دهد. مساله‌ی قیمت‌گذاری این قراردادهای مالی برای سال‌های متوالی یک از حوزه‌های پژوهشی فعال در ریاضیات مالی بوده است. مساله‌ی اطلاعات نامتقارن یکی دیگر از زمینه‌های تحقیقاتی جداب در حوزه اقتصاد و مالی است. به طو کلی عدم تقارن اطلاعات در اقتصاد به موقعیتی اطلاق می‌شود که یکی از طرفین حاضر در یک معامله دارای اطلاعات به‌تری از طرف دیگر باشد. در این سخنرانی قصد داریم تا به معرفی اختیارمعامله‌ها واهمیت آن‌ها در بازارهای مالی بپردازیم و ایده کلی قیمت‌گذاری این قراردادها را در شرایط اطلاعات نامتقارن بیان کنیم.

اسکرول به بالا