مجمع عمومی و دهمین سال تأسیس شورای خانه‌های ریاضیات ایران

خانه ریاضیات اصفهان
8 تا 10 آبان ماه 1392

این مجمع در طی 3 روز در محل خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد و برنامه آن به شرح زیر بود.

چهارشنبه: 8 آبان 1392
در اولین روز طبق برنامه از ساعت 15 برنامه پذیرش آغاز شد و هیئت مدیره شورای خانه‌های ریاضیات ایران، نمایندگان خانه‌های ریاضیات اصفهان، بابل، بجنورد، بروجن، بندرانزلی، بندرعباس، تبریز، تربت حیدریه، تهران، خمین، دلیجان، سامان، سبزوار، سمنان، شاهین شهر، شهرکرد، صحنه، فارسان، قزوین، کاشمر، کرج، کرمان ، گنبد کاووس، نیشابور، همدان و یزد و نمایندگان انجمن‌های علمی ریاضی و آمار و اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان ریاضی ایران در این مجمع شرکت کردند.
در این برنامه علاوه بر شرکت‌کنندگان در مجمع، عده‌ای از اساتید دانشگاه‌ها و دبیران ریاضی اصفهان نیز شرکت داشتند.
پس از خیر مقدم آقای دکتر دانایی مدیر خانه ریاضیات اصفهان، آقای شریفی رئیس هیئت مدیره شورای خانه‌های ریاضیات ایران گزارشی کوتاه از فعالیت‌های شورا ارائه دادند و پس از آن سخنرانی آقای دکتر کرم زاده آغاز شد.
در انتها برنامه‌های اولین روز مجمع کارگاه هندسه احجام به مدت 1:30 ساعت توسط نمایندگان خانه ریاضیات تهران برگزار شد.
هدف این کارگاه، آشنایی با احجام و رده‌بندی آن‌ها و روابط بین احجام بود، شرکت‌کنندگان در این کارگاه با چهار رده از احجام افلاطونی، ارشمیدسی، فضاپرکن و دلتاوجهی به صورت عملی آشنا شدند.

پنج شنبه: 9 آبان 1392
در این روز برنامه با سخنرانی آقای دکتر رجالی پیرامون مسائل آموزشی و افت ریاضی آغاز شد.
در این برنامه سخنران ضمن معرفی سال جهانی آمار، به مسئله افت ریاضی و داده‌هایی که این مشکل را تأیید نمودند، اشاره کردند و آینده خانه‌های ریاضیات ایران و رسالت آن‌ها را در جهت حل این مشکل بیان نمود.

پس از آن از ساعت 9:20 تا 10:50 سه کارگاه آموزشی به صورت موازی برگزار شد :

1- آموزش ریاضی ابتدایی توسط خانه ریاضیات کرمان

این کارگاه با هدف آشنایی و تبادل نظر با شرکت کنندگان درباره فعالیت‌های دوره ابتدایی خانه ریاضیات کرمان برگزار شد. برای نیل به این هدف موضوع اندازه‌گیری انتخاب شده بود، در این کارگاه شرکت کنندگان در جریان فرایند برگزاری کارگاه‌های اندازه‌گیری برای دانش آموزان دوم و سوم دبستان قرار گرفتند، همچنین فعالیت ساخت جعبه مناسب که برای ارزیابی مهارت‌های اندازه‌گیری دانش‌آموزان چهارم و پنجم دبستان طراحی و اجرا شده بود، به شکل عملی توسط شرکت کنندگان انجام شد.

2- جادوی دومینو توسط خانه ریاضیات همدان

این کارگاه با هدف استخراج فرمول تعداد مهره‌های دومینو در هرم برگزار شد.
در این کارگاه برای افراد شرکت کننده در رابطه با این‌که دومینو چیست، تاریخچه دومینو و در نهایت تعداد مهره‌های هرم در دومینو صحبت شد.

 3- اعداد صحیح توسط خانه ریاضیات اصفهان

در قسمت اول كارگاه، با نگاهی به تاریخ طولانی اعداد منفی و بررسی چالش‌های ریاضی دانان گذشته در پذیرش و استفاده از آن‌ها، در مورد مشكلات یادگیری اعداد صحیح و دلایل آن بحث شد. در قسمت دوم كارگاه، دو بازنمایی مختلف از اعداد صحیح ارائه شد و شركت كنندگان به طور عملی درگیر انجام محاسبات جمع و تفریق با آن‌ها شدند، با این هدف كه در آینده از آن‌ها برای معنی بخشیدن قوانین جمع و تفریق اعداد صحیح در كلاس درس خود استفاده كنند.

پس از آن قسمت اول مجمع عمومی به مدت 1 ساعت با ارائه گزارش هیئت مدیره شورا و اصلاح اساس نامه شورا، گزارش خانه ریاضیات بروجن و گزارش خانه ریاضیات تهران برگزار شد. پس از آن از ساعت 14:30 تا 16 دو کارگاه به صورت موازی برگزار شد :

  1.  بخش دوم کارگاه هندسه احجام توسط خانه ریاضیات تهران

  2.  کارگاه نه مساله مهم شمارشی توسط آقای دکتر میرزا وزیری استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو خانه ریاضیات نیشابور

     

در انتهای برنامه‌های این روز قسمت دوم جلسه مجمع عمومی به مدت 3 ساعت با 3 محوریت برگزار شد :

  1. معرفی مسابقه‌های الیمپیاد، تورنمنت وکانگرو توسط اقای خردپژوه، آقای بهروز و آقای انتظاری

  2. معرفی سایت و مکانیزم ارتباطات خانه با شورا

  3. استماع نظرات خانه‌های ریاضیات


جمعه:  10 آبان 1392

روز سوم مجمع عمومی شورای خانه‌های ریاضیات که به بزرگداشت دهمین سال تأسیس شورای خانه‌های ریاضیات ایران اختصاص داشت، از ساعت 9:15 در تالار خانه ریاضیات اصفهان آغاز شد.
در ابتدا آقای انتظاری نماینده شورای خانه‌های ریاضیات گزارشی کوتاه ارائه دادند، پس از آن آقای خرد پژوه نخستین رئیس شورای خانه‌های ریاضیات در رابطه با مسائل خانه‌های ریاضیات ایران به مدت 30 دقیقه سخنرانی نمودند.
در این روز آقای دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و نماینده مجلس شورای اسلامی و شهردار اصفهان جناب آقای سقائیان نژاد به جمع افراد شرکت کننده در مجمع شورای خانه‌های ریاضیات ایران پیوستند و آقای دکتر حداد عادل به سخنرانی کوتاهی در مورد ضرورت پیشرفت علم در كشور با تشكیل انجمن‌های علمی مربوطه پرداختند، ایشان خانه‌های ریاضیات در ایران را بنیادهای امید بخش نامیدند.

در ادامه برنامه‌های این روز آقای دکتر منصوری استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، رئیس سابق انجمن‌های فیزیک ایران وترویج علم ایران و معاون سابق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سخنرانی در رابطه با موضوع چرا علم آفرین نیستیم پرداختند.

برنامه‌‌های این روز با سخنرانی آقای دکتر میرزا وزیری در رابطه با استدلال‌هایی نه برای بقیه خاتمه یافت.

 

اسکرول به بالا