نبود کارشناس آمار در سازمان‌ها، ضربه به برنامه‌ریزی است

علی رجالی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ضرورت ایجاد نظام آمارشناسی در کشور تأکید کرد و افزود: نظام آمارشناسی نهادی است همانند نظام پزشکی، نظام مهندسی، نظام پرستاری که با هدف حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان از خدمات آماری (به‌طور عام تمام مردم ایران، و نیز دستگاه‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های غیردولتی) که به نوعی با انجام پروژه‌های آماری، در امر مطالعه، برنامه‌ریزی و امور عادی خود از آمار استفاده می‌کنند.

وی اهداف نظام آماری کشور را حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان فعالیت‌های آماری و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه‌ای آمارشناسان عنوان کرد. رجالی افزود: در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های آماری توسط افرادی اجرا می‌شود که تخصص آماری ندارند و فقط با گذراندن چند واحد آمار در دروس خود و یا آشنایی ناقص با نرم‌افزارهای آماری مبادرت به اجرای این پروژه‌ها می‌کنند. به گفته‌ وی در نتیجه، استنباط‌ها و نتایج به دست آمده از اجرای این پروژه‌ها چه در مقطع جمع‌آوری اطلاعات و چه در مقوله‌ استنباط همواره اشتباه است و لذا نه تنها برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مفید نیست، بلکه همه را به گمراهی می‌کشاند. استاد آمار دانشگاه صنعتي اصفهان بر این باور است که اعتقاد و اطمینان عمومی به علم آمار و اهمیت آن در جامعه‌ ما از دست رفته و این درحالی است که بسیاری از آمارشناسان کار مناسب تخصص خود را ندارند. رجالی با اشاره به وضعیت فعلی مشاوره‌های آماری تأکید کرد هم اکنون به‌دلیل نبود کارشناسان آمار در سازمان‌های مختلف این مهم با مشکلات متعددی مواجه است. وی با اشاره به حرفه‌ای و تخصصی کردن مشاوره‌های آماری در کشور گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از متخصصان نظیر پزشکان، مهندسان، اقتصاددانان و متخصصان کشاورزی و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در انجام تحقیقات علمی خود از افراد مشاور آگاه به علم آمار استفاده نمی‌کنند و نتیجه‌ی تحقیقات آن‌ها هم به همین دلیل قابل استناد نیست.

وی تأکید کرد با ایجاد نظام آمارشناسی ایران، می‌توان بحث مشاوره‌ی آماری و آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان آمار را برای ارائه‌ی مشاوره‌های آماری با جدیت پیگیری کرد و با ایجاد واحدهای مشاوره‌ی آماری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و برنامه‌ریزی کشور که با حضور آمارشناسان شکل می‌گیرد، مشکل مشاوره‌ آماری را در ایران حل کرد. رجالی درخصوص راهکارهایی که دانش‌آموزان را به رشته‌ آمار ترغیب می‌کند، گفت: راه‌های متعددی پیشنهاد شده که از آن جمله تدریس صحیح آمار در مدارس، آگاه‌سازی جامعه به‌ویژه معلمان، مدیران مدارس و خانواده‌ها و نیز دانش‌آموزان به اهمیت و جایگاه علم آمار در جامعه و نقش آن در توسعه‌ پایدار، برگزاری مسابقه‌ آمار دانش‌آموزی، انتشار نشریات توصیفی قابل دسترس دانش‌آموزان در زمینه‌ علم آمار و اهمیت آن از یک سو و راه‌اندازی نظام آمارشناسی ایران برای حمایت از حقوق صنفی شاغلان علم آمار و فارغ‌التحصیلان آمار دانشگاه‌ها را می‌توان نام برد. وی اظهار امیدواری کرد در سال جهانی آمار (سال ۲۰۱۳ میلادی) گام‌هایی در راستای اجرای پیشنهادهای فوق برداشته شود.

استاد آمار دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به موضوع‌های مهم سال جهانی آمار، تصویب نظام آمارشناسی، اصلاح برنامه‌های آموزشی آمار در مدارس و دانشگاه‌ها و نیز آگاه‌سازی جامعه به اهمیت این علم پایه‌ای را از جمله اقدامات مؤثر عنوان کرد.

رجالی که مؤسس خانه آمار اصفهان نیز است، گفت: راه‌اندازی خانه‌ آمار اصفهان در سال ۱۳۹۲ همزمان با برنامه‌ریزی برای بزرگداشت سال جهانی آمار مورد تصویب شهردار اصفهان قرار گرفت. وی هدف اصلی تشکیل خانه‌ آمار را همانند خانه‌ ریاضیات، آگاه‌سازی جامعه به اهمیت علم آمار و ایجاد ارتباط بیش‌تر بین دانش‌آموزان، دانشجویان، دبیران، اساتید و کارشناسان آمار عنوان کرد. رجالی در پایان اظهار امیدواری کرد بزودی شاهد گشایش رسمی این خانه در جوار خانه‌ ریاضیات اصفهان باشیم. سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی سازمان ملل متحد به نام سال جهانی آمار نام‌گذاری شد. در این سال از تمامی دولت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان خواسته شده است فعالیت‌هایی ترتیب دهند تا اهمیت علم آمار و کاربردهای آن در گستره‌های علمی، کسب و کار، حکومت، رسانه‌ها، سیاست‌گذاری و جامعه به نمایش درآید. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال جهانی آمار پی‌گیر تشکیل نظام آمارشناسی است و در این راستا رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، اما هنوز گام‌های نهایی آن برداشته نشده است.

منبع : خبرگزاری ايرنا کد خبر: 80908451 (3653904) اقتصام(4) ** 9123 **1561

اسکرول به بالا