نکوداشت دکتر بهمن مهری

چهره ماندگار ریاضیات ایران 

یکشنبه 20 فوریه 2022 – اول اسفند 1400

ساعت 21:30

لینک زوم : https://us02web.zoom.us/j/83223907502

با حضور و سخنرانی :

  • فیروز پرتویی

  • مهدی ضرغامی

  • سیاوش شهشهانی

  • سعید  سهراب‌پور

  • اسداله اسرایی

  • بیژن ظهوری زنگنه

  • یحیی تابش

  • علی اصغر اسکندر بیاتی

  • شهناز طاهری

  • منصور کرامت

  • جلیل کمالی

  • و دیگر پیشکسوتان و شاگردان

نام و نام خانوادگی: بهمن مهری (Bahman Mehri)

تولد: 1314 – اصفهان

زمینه فعالیت: معادلات دیفرانسیل معمولی (ODE) و معادلات دیفرانسیل پاره‌ای (PDE)

پروفسور بهمن مهری، استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان، در سال ۱۳۱۴ از خانواده‌ای لشت‌نشایی (از توابع شهرستان رشت) در اصفهان متولد شد. او فرزند میرزا محمدعلی مهری، معلم دبستان‌های رشت است. پدرش مسایل حساب را از کتاب‌های روسی به فارسی برمی‌گرداند. بهمن مهری سال ۱۳۸۱ به‌عنوان چهره ماندگار ریاضیات ایران معرفی شد. 

وی پس از گذراندن تحصيلات ابتدايی و متوسطه در رشت و تهران، وارد دانشکده علوم دانشگاه تهران شد و ليسانس رياضی و فوق ليسانس علوم تربيتی‌آش را دريافت کرد. بهمن مهری در سال 1338 به آمريکا رفت و در سال 1340 از دانشگاه مينه سوتا ليسانس و در سال 1345 از دانشگاه ويسکانسين دکترای رياضيات خود را دریافت کرد.

این چهره ماندگار ریاضیات ایران، پس از مدتی تدريس در دانشگاه نيويورک، در سال 1346 به ايران بازگشت و به دعوت دکتر مجتهدی، به‌عنوان عضو هيات علمی دانشگاه صنعتی شريف مشغول به کار شد و به تدريس، تحقیق و تالیف پرداخت. زمینه تحقیقات وی، معادلات دیفرانسیل معمولی (ODE) و معادلات دیفرانسیل پاره‌ای (PDE) است. 

ویترینی از آثار و افتخارات علمی ماندگار 
تالیف و انتشار 70 مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی و تالیف و ترجمه‌ 9 عنوان کتاب، نتیجه سال‌ها تحقیق و تدریس چهره ماندگار ریاضیات ایران است. 

بهمن مهری، استاديار « FERD NIA STATE UNIV» آمريکا از سال 1344 تا 1345 و مدرس دانشگاه صنعتی شريف از سال 1345 تاکنون است. وی همچنين در مرکز تحصيلات تکميلی زنجان، دانشگاه هامبورگ آلمان، دانشگاه پرتوريکو و دانشگاه نيويورک به تدريس پرداخته است. مهری ضمن فعاليت‌های ياد شده، بين سال‌های 1340 تا 1345 در موسسه کامپيوتر« control data» آمريکا به پژوهش مشغول بود. 

این چهره ماندگارعلمی، در کنار رياضی علاقه‌ای نيز به روانشناسی و علوم تربيتی نشان داده و مدرک فوق ليسانس اين رشته را از دانشسرای عالی تهران دريافت کرده است. 

گوهرهایی ناب از زبان یک سینه سوخته علم 
خدا را شكر می‌كنم كه بیش از 50 سال است كه لباس معلمی پوشیدم؛ از زمانی‌كه چهارده پانزده سال سن داشتم، معلم دبستان بودم و حالا كه 76 سالم است، باز هم معلمم. معلمی، معلمی است. فرقی نمی‌كند معلم دبستان، دبیرستان یا دانشگاه باشی… می‌خواهم تا پایان عمرم معلم باشم. 

می‌خواستم از سه استاد نام ببرم، سه استادی كه الگوی من بودند؛ اولین ایشان استاد «محمدباقر هشیار» استاد دانشگاه دانشسرای عالی بود كه به عقیده من او معلم بود. او به ما درس تربیت كودک می‌داد و این حرف ایشان را كه رابطه بین معلم و دانشجو مثل رابطه تو و تصویر تو در آینه است، همیشه به یاد دارم. یعنی همان‌طور كه خودت را در آینه می‌بینی باید خودت را در دانشجو هم ببینی. در آن زمان می‌‌گفت كه ما باید معلم خوب برای دبستان‌ها تربیت كنیم. 

دومین نفر استادی بود در دانشگاه تهران به نام پروفسور «تقی فاطمی» كه به ما مكانیک درس می‌داد كه بعد در مشهد تدریس کرد و سومی استادی بود در آمریكا بنام «والتر رودین». 

این سه نفر بسان یک روح بودند در سه جسم و اینها معلم به معنای واقعی بودند. یعنی حقیقتا سر كلاس، خودشان را فدای دانشجو و دانش‌آموز می‌کردند. 

ریاضیات از نگاه بهمن مهری 
من دو مکتب برای ریاضی قائلم. یکی مکتب آلمان که می‌گوید: ریاضی چیزی جز فیزیک نیست. یعنی فیزیک، ریاضی را به وجود آورده ‌است و دیگری مکتب فرانسه که می‌گوید: ریاضی به خودی خود زیباست چه در فیزیک کاربرد داشته باشد، چه نداشته باشد. 

از نظر من، تحقیق برای بهبود وضع اجتماع صورت می‌گیرد. گاهی مسائلی در اجتماع یا طبیعت وجود دارد که حل آن دشوار است و محقق با تحقیق و پژوهش به حل آن دست می‌یابد. محقق خوب کسی است که برای اجتماع خود مفید باشد. اگر تحقیقات ما، در زمینه‌های مختلف، دقیق و علمی انجام شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. در زمینه ریاضیات هم اگر خواهان پیشرفت هستیم باید آن را از نظر کاربردی، تجزیه و تحلیل کنیم. 

جایگاه والای معلم در عرصه علم/ شکستن سد کنکور 
ما درگذشته در سطح علمی بالایی قرار داشتیم. اما از آن زمان که مقام معلم پائین آورده شد، از نظر علمی تنزل کردیم. در واقع دلیل بالا بودن سطح علمی کشورهای پیشرفته، توجه بسیار آنها به امر آموزش و پرورش است. در بعضی از این کشورها، معلم شدن سخت تر از دکتر و مهندس شدن است. زیرا آنها به خوبی واقفند که تربیت افراد شایسته و کارآمد، به دست یک معلم خوب صورت می‌پذیرد. 

بسیار جای تاسف است که آموزش و پرورش در ایران یک دانش‌آموز را بعد از دوازده سال همراهی، به یک‌باره و موقع ورود به دانشگاه، زمانی‌که باید او را در زمینه پرورش استعداد و انتخاب رشته راهنمایی کند، تنها می‌گذارد و این امر خطیر را سازمان سنجش و کلاس‌های کنکور به عهده می‌گیرند. ما چیزی از کشورهای پیشرفته
 

کم نداریم، فقط باید روش خود را اصلاح کنیم. 

باید مساله کنکور حل شود و آموزش و پرورش در این زمینه، حرف اول را بزند. ما باید به این باور برسیم که اگر مقام معلم بالا برده شود، خیلی از مسائل حل می‌شود. ما استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم. من در کشورهای زیادی تدریس کرده‌ام ولی هیچ کدام به اندازه ما، دانشجویان مستعد و خلاق ندارند. ما باید قدر این استعدادها را بدانیم و به خوبی آنها را پرورش دهیم. دراین صورت است که می‌توانیم در آینده از نظر سطح علمی بسیار برجسته باشیم. 

از علی آموز اخلاص عمل 
بهمن مهری: «مثلی هست که می‌گوید: از علی آموز اخلاص عمل . من همیشه سعی کرده‌ام در زندگی، از معلم بزرگی مانند حضرت علی (ع) پیروی کنم. من خودم را نخبه نمی‌دانم و انتظار تشویق ندارم. این‌که بسیاری از دانشجویانم افراد برجسته‌ای شده و برای ملت خود مفیدند، بسیار خرسندم. فقط آرزویم این است که روزی مقام معلم به جایی که باید، برسد. درمورد نخبه هم باید بگویم که اگر کسی مطابق دین و اصول اعتقادی خود، کارش را پیش ببرد و صداقت داشته باشد؛ صد درصد پیشرفت می‌کند و فرد برجسته‌ای می‌شود.»

منبع: www.ihoosh.ir

اسکرول به بالا