گزارش اولین دوره مسابقه دانش‌آموزی زبان برنامه‌نویسی اسکرچ

هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی و اولین دوره مسابقه زبان برنامه‌نویسی اسکرچ

خانه ریاضیات اصفهان، پاییز 1400 

ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول

تاریخ برگزاری: جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰، ساعت: ۹ الی ۱۳

مسابقه تیمی برنامه‌نویسی اسکرچ، روز جمعه 26 آذرماه در دو سطح ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه به صورت مجازی برگزار شد. هدف از برگزاری مسابقه؛ آشنایی بیشتر با قابلیت‌های زبان اسکرچ، همفکری در حل مسئله و خوب فکر کردن بود. دانش‌آموزان در گروه‌های 2 نفری با هم به رقابت پرداختند. مسابقه ساعت 9 صبح آغاز و به مدت 5 ساعت به طول انجامید. سؤالات مسابقه پیرامون الگوریتم‌های ریاضی مانند حدس کولاتز، بازی شطرنج و معمای عبور از رودخانه بود. این هفتمین مسابقه برنامه‌نویسی خانه ریاضیات اصفهان و اولین مسابقه کشوری زبان برنامه‌نویسی اسکرچ بود.

در این مسابقه دانش‌آموزان دختر با 56%، بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند. گروه سنی شرکت‌کنندگان بین 9 تا 15 سال و بیشترین آمار شرکت‌کننده از پایه پنجم بود. 45 مدرسه از 14 شهر؛ اصفهان، زاهدان، گرگان، نیشابور، سقز، همدان، بهار، نکا، مریوان، کرمانشاه، تهران، بوشهر، انزلی و شیراز در این مسابقه شرکت داشتند.

مراسم اعلام نتایج تیم‌های برتر در تاریخ 20 دی‌ماه به صورت مجازی با شرکت دانش‌آموزان و اولیاء آنها برگزار شد. در این مراسم ابتدا آقای خردپژوه مدیر خانه ریاضیات اصفهان سخنرانی نمودند. سپس گزارش کوتاهی از مسابقات برنامه‌نویسی خانه ریاضیات اصفهان در 7 سال گذشته ارائه شد. در این جلسه آقای دکتر یزدانی سرپرست محترم حوزه کاروفناوری سازمان پژوهش نیز پیرامون اهمیت تفکر الگوریتمی و مهارت برنامه‌نویسی سخنرانی نمودند. در پایان، تیم‌های برگزیده مسابقه با اسامی نفرات تیم اعلام و مورد تشویق قرار گرفتند و از زحمات همه معلمان محترمی که در تدریس دوره‌ها همکاری داشتند قدردانی شد.

آقای خردپژوه مدیریت خانه ریاضیات اصفهان در سخنرانی خود به اهمیت یادگیری مهارت کدنویسی در ایجاد تفکر منطقی و مهارت حل مسئله اشاره کردند. ایشان برنامه‌نویسی را روشی برای حل گام به گام مسائل حتی در مسائل زندگی دانستند و در ادامه به همکاری این مرکز با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و سازمان پژوهش در سال گذشته در امر آموزشِ روش تدریس زبان برنامه‌نویسی اسکرچ و پایتون به معلمان سراسر کشور اشاره کردند.

آقای دکتر یزدانی در سخنرانی خود ضمن اشاره به تلاش‌های آموزش و پرورش در سال اخیر در زمینه آموزش مهارت برنامه‌نویسی به معلمان و دانش‌آموزان سراسر کشور، به موضوع کاشت، داشت و برداشت تاکید نمودند. ایشان از اولیا و دانش‌آموزان خواستند که انگیزه‌ی آنها آینده‌سازی کشورمان باشد تا شاهد به‌کارگیری نتایج حاصل از آموزش‌های داخلی در سایر کشورها نباشیم. همچنین مباحث کتب درسی جدید که برپایه تفکر محاسباتی می‌باشد را بیان نمودند. دکتر یزدانی دانش‌آموزان را به بازی‌سازی به جای بازی کردن تشویق نمودند و اهمیت تفکر خلاق را بیان نمودند.

آقای صارمی طراح سوالات و داور مسابقه نیز در سخنرانی خود بر حل مسئله و تصمیم‌گیری که جزء ده مهارت برتر از طرف سازمان بهداشت جهانی معرفی شده‌ است تاکید کرده و کتاب جرج پولیا ترجمه احمد آرام با عنوان “how to solve it” یا “چگونه مسئله را حل کنیم” را معرفی نمودند. پولیا در سال 1945 توانست با ارائه فرآیند چهار مرحله‌ای فهمیدن، طراحی، اجرا و بازنگری، این نکته که “حل مسئله ذاتی نیست و همه می‌توانند آن را یاد بگیرند و جزء ضروریات دنیای امروز است” را به جامعه آموزشی بگوید.

 


تیم‌های برگزیده سطح مقدماتی – گروه سنی دوره دوم ابتدایی:

  • پانته‌آ خادم حقیقی (تهران) – سیده مینا هاشمی (بوشهر)

  • آتنا صادقی (اصفهان) – دینا آبدار (اصفهان)

  • غزل باقری (اصفهان) – حدیث ایزدی (اصفهان)

  • محمدامیر مقدسی‌نیا و محمدحسن مقدسی‌نیا (اصفهان)

تیم‌های برگزیده سطح پیشرفته – گروه سنی دوره اول متوسطه:

  • لیلی نصیریانی (اصفهان) – عسل خوروش (اصفهان)

  • نازنین زینب آذردژی (بندر انزلی) – فرشته احمدی (شیراز)

  • شیما موسوی (سقز کردستان) – اسرا صالح‌زاده (سقز کردستان)

  • بهار کامرانی قهرمان (همدان) – هستی امینی سیر (بهار همدان)

همچنین تیم مسیح اشراقی و پارسا صمیمی، به عنوان تیمی که طراحی بسیار خوبی برای حرکت اسب انجام داده بودند و از اصول برنامه‌نویسی مانند زیربرنامه به خوبی استفاده کرده و Clean Code خوبی را ارائه دادند معرفی شدند.

 

دو جلد کتاب از طرف خانه ریاضیات اصفهان و انتشارات فاطمی به تیم‌های برتر اهدا شد که به همراه تقدیرنامه احراز رتبه برتر برای آنها ارسال می‌شود. برای این دانش‌آموزان عزیز بورسیه شرکت در دوره‌های آموزشی خانه ریاضیات نیز درنظر گرفته شده است. به معلمان گرامی نیز لوح تقدیر و یک بسته دی‌وی‌دی شامل سه دوره آموزشی از طرف شرکت فرادرس تقدیم می‌شود.

تبریک به همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده، که در این رقابت زیبای تیمی تلاش و همفکری کردند. با آرزوی سربلندی ایران، و همه نوجوانان ایرانی و تشکر ویژه از حامیان طرح آموزش برنامه‌نویسی خانه ریاضیات اصفهان آقایان دکتر ایرج هیرمن‌پور و دکتر امین راسخ. دکتر هیرمن‌پور بنیان‌گذار طرح آموزش کدنویسی به نوجوانان در خانه ریاضیات اصفهان از سال 93 بودند و تاکنون نیز از این طرح حمایت کردند.

اسکرول به بالا