بازی و يادگيری

چرا بازی باعث بهبود یادگیری دروس ریاضی می‌شود؟
در کلاس‌های امروزی دیگر از این حرف‌ها خبری نیست  :

  •  باید تو مغزت فرو کنی!

  •  برو خودت هرجور که میفهمی یادبگیر !! 

  • به هر طریق و با هر توانی بفهم !!!

  •  اصلا حفظش کن !!!

  •  این فرمولشه !

در زمان حاضر بازی‌ها، سرگرمی‌ها و وسایل کمک آموزشی، به کمک دانش‌آموزان می‌آیند تا مباحث و دروس را بهتر بفهمند. از دلایل موفقیت روش‌های اخیر می‌توان به جنبه‌‌های سرگرمی، حل مسئله، تفکر بهتر، تقویت مهارت‌های اجتماعی و حصول نتایج بهتر از هر دو گروه معلمان و دانش‌آموزان اشاره کرد.

 

 

سرگرمی :
بازی‌های ریاضی این امکان را به دانش‌آاموز می‌دهند تا بدون خستگی ناشی از تفکرهای کاغذ و قلمی، به انجام فعالیت‌های ریاضی بپردازد. از تاس، کارت، مهره و اعداد استفاده کرده و بطور تصادفی و با لذت بیشتر شخصا تمرین موردنظر را انجام می‌دهد.

 

عمق تفکر بیشتر :
دانش‌آموز به استفاده از استراتژی یا نقشه برد فکر می‌کند و همین انگیزه پیروزی، به فهم درس کمک می‌کند.

حل مسئله :
در حین بازی با مشکلات پیش‌بینی نشده دانش‌آموز مقابل (یا دیگر همکلاسی‌ها) روبرو می‌شود که خود به بررسی شرایط و حل بهتر هر مسئله‌ای کمک خواهد کرد.

مهارت‌های اجتماعی :
دانش‌آموز با فعالیت‌‌های گروهی و نحوه همکاری با سایرین آشنا می‌شود و به همین ترتیب در موقعیت‌های واقعی زندگی موفق‌تر عمل می‌کند.

 نتیجه بهتر :
دانش‌آموز ضمن برقراری ارتباط با سایر همکلاسی‌ها و معلمش، نتایجی را بدست می‌آورد که هرگز در فعالیت‌های انفرادی و مدرسه‌ای و عاری از انجام بازی به دست نخواهد آورد.

 

منبع :

  Teacher’s Reference Manual, Grades 4-6;” Everyday Mathematics,The University of Chicago School Mathematics Project; 2007

مترجم : مهندس ساناز خادم القرانی

 

اسکرول به بالا