آیین نامه مسابقه تیمی ریاضی (متر)

شورای خانه‌های ریاضیات ایران که از این پس (شورا) نامیده می‌شود‌، برای ترویج علوم ریاضی در بین دانش‌آموزان، درگیر کردن معلمان و خانه‌های ریاضیات در طرح سؤال، تقویت کار گروهی در بین دانش‌آموزان و برگزاری کار مشترک بین خانه‌های ریاضیات، مسابقه تیمی ریاضی (متر) را در چارچوب این آئین‌نامه برگزار می‌کند. این مسابقه به صورت سالانه و در سه مرحله برگزار می‌شود. در سال 1401 – 1402، خانه ریاضیات اصفهان، مجری برگزاری این مسابقه بین دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا هفتم در نواحی و مناطق شهر اصفهان است. به منظور تمرین و تقویت کار گروهی، مسابقه به صورت گروهی، در قالب تیم‌های سه نفره برگزار می‌شود.

مرحله اول

پیشنهاد می‌شود به منظور آشنایی دانش‌آموزان با نوع مسائل این مسابقه و تمرین گروهی حل کردن سؤالات، مدارس ذی ربط در بهمن سال جاری این مسابقه را به صورت آزمایشی اجرا نمایند. برای دیدن نمونه سوالات مسابقه به لینک زیر مراجعه فرمایید.

نمونه سوالات مسابقه تیمی ریاضی (پایه چهارم)

نمونه سوالات مسابقه تیمی ریاضی (پایه پنجم)

نمونه سوالات مسابقه تیمی ریاضی (پایه ششم)

نمونه سوالات مسابقه تیمی ریاضی (پایه هفتم)

لازم به ذکر است در این مرحله مدارس عهده‌دار طراحی سوال هستند و مسابقه در خود مدارس برگزار می‌شود. پس از انجام مسابقه، سوالات این مرحله باید برای کمیته علمی مسابقه ارسال شود (در صورت تمایل می‌توانید پیش از اجرای مسابقه، سوالات را برای کمیته علمی مسابقه در خانه ریاضیات اصفهان ارسال کرده و با آنها همفکری کنید).

نشانی الکترونیکی کمیته علمی مسابقه: activities4mathhouse@gmail.com

مرحله دوم

مرحله دوم مسابقه در نیمه اول اردیبهشت ماه سال 1402 توسط خانه‌ی ریاضیات اصفهان برگزار می‌شود که تاریخ دقیق آن متعاقبا در سایت خانه ریاضیات اصفهان اعلام می‌گردد. دانش‌آموزان پس از تشکیل تیم سه ‌نفره برای شرکت در این مسابقه باید در سایت خانه ریاضیات اصفهان ثبت‌نام نمایند. هر مدرسه دولتی می‌تواند به ازای ثبت‌نام حداقل ده تیم در هر پایه، دو تیم از دانش‌آموزان کم بضاعت را برای ثبت‌نام به صورت رایگان معرفی نماید.

مدت زمان برگزاری مرحله دوم مسابقه برای مقطع ابتدایی حداکثر 75 دقیقه و برای مقطع متوسطه 120 دقیقه می‌باشد که در حین برگزاری آزمون از دانش‌آموزان پذیرایی می‌شود. حدود 60 درصد سؤالات این مرحله از مفاهیم هشتاد درصد نخست کتاب درسی هر پایه و 40 درصد به صورت هوشی و عمومی در سطح همان پایه طراحی می‌گردد.

پس از تصحیح اوراق توسط خانه ریاضیات اصفهان، برای 25 درصد تیم‌های برتر به تفکیک شهرستان، منطقه و پایه تحصیلی لوح تقدیر صادر و به بقیه شرکت‌کنندگان گواهی حضور در مرحله دوم داده می‌شود. در اعلام نتایج هیچ رتبه یا نمره‌ای اعلام نمی‌شود. اعلام تیم‌های راه‌یافته به مرحله دوم، حداکثر تا آخر خردادماه 1402 و از طریق سایت خانه ریاضیات اصفهان انجام می‌شود.

مرحله سوم

مرحله سوم مسابقه، با طراحی و نظارت متمرکز، توسط کمیته مسابقات شورا به صورت هماهنگ بین برگزیدگان مرحله دوم و به صورت رایگان در مردادماه برگزار می‌شود. مرحله سوم در دو بخش کتبی و شفاهی- عملی برای پایه‌های چهارم و هفتم به صورت کشوری و هماهنگ با سایر خانه‌های ریاضیات و برای پایه‌های پنجم و ششم در سطح استان برگزار می‌گردد.

سؤالات بخش کتبی توسط کمیته مسابقه طراحی و در خانه ریاضیات اصفهان با حضور تیم‌های برتر برگزار می‌شود. پس از تصحیح اوراق بخش کتبی به تفکیک پایه تحصیلی تعدادی از تیم‌های برتر براساس سهمیه تعیین شده برای شرکت در بخش عملی- شفاهی به کمیته مسابقه معرفی می‌شوند و توسط شورا برای بقیه تیم‌ها گواهی حضور در بخش کتبی صادر می‌شود.

بخش عملی- شفاهی مسابقه به صورت مجازی یا حضوری برگزار می‌شود. اعضای هر تیم در یک یا تعدادی از فعالیت‌های زیر به رقابت می‌پردازند و گروه داوران (متشکل از 3 تا 5 داور) بر اساس عملکرد آنها و پاسخی که به سؤالات داوران می‌دهند، به آنها امتیاز می‌دهند.

الف) تعدادی سوال که حل آنها نیاز به بحث و بررسی دارد، یک روز قبل از مسابقه به دانش‌آموزان داده می‌شود و دانش‌آموزان سه تا از آنها را انتخاب می‌کنند و در روز مسابقه به صورت شفاهی راه‌حلشان را توضیح می‌دهند.

ب) یک موضوع ریاضی یک هفته قبل از مسابقه به دانش‌آموزان داده می‌شود تا در مورد آن موضوع تحقیق کنند و در روز مسابقه یافته‌های خود را شرح دهند.

پ) یک مسئله آماری یک هفته قبل از مسابقه به آنها داده می‌شود و روز مسابقه از آنها خواسته می‌شود که نتایج بررسی خود را در قالب جدول و نمودار نمایش دهند.

ت) یک مسئله محاسباتی به گروه داده شود و از آنها خواسته می‌شود یک برنامه کامپیوتری نوشته و جواب آن را به دست آورند.

ث) ویژگی‌های یک شکل هندسی داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود که آن شکل را بسازند.

ج) با سوالاتی از مفاهیم پایه، محاسبه، تقریب، تخمین و…. سرعت‌عمل گروه‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

*منبع طراحی سوالات در مرحله سوم 30 درصد از کل کتاب درسی و 70 درصد اطلاعات عمومی ریاضی و هوش در سطح همان پایه است.

**پس از انجام مرحله سوم به همه تیم‌های شرکت‌کننده در بخش عملی- شفاهی، با توجه به امتیاز کسب شده، توسط شورا دیپلم افتخار با سطح موفقیت طلایی، نقره‌ای، برنزی اهدا می‌شود.

اسکرول به بالا