ریاضيات در سينمای جهان

نام فيلم : جادوی مقرنس Magic of Muqarnes

طراحان و نويسندگان : ايوونه دولد- سمپلونيوس، سیلویا هارمسن، سوزان کرومکر و ميشائیل وينکلر

توليد شده تحت نظارت و حمايت دانشگاه هيدلبرگ

راويان : سرجون کرم (عربی)، ميشائیل شيلز (انگلیسی)، ژان -ميشل رابر  (آلمانی)، صفی الدین نجم آبادی (فارسی) و گولای تولاسقلو (ترکی)

سال توليد : 2005

مترجم : محمد باقری

تهيه و توزيع در ايران : خانه رياضيات ايران

دانلود


 فيلم ويديويي جادوی مقرنس درباره گونه‌ای از نقش‌های هندسی که در بناهای تاريخی دوره اسلامی که شامل خاورميانه، شامل آفريقا و قسمتی ار اروپا بوده است، سخن به ميان می‌آورد. اين فيلم می‌تواند برای علاقه‌مندان به هندسه کاربردی که می‌خواهند نمونه‌های واقعی از کاربرد رياضيات را در ساختمان سازی دوره اسلامی در داخل کشور یا خارج از ايران ملاحظه کنند و نيز دوست داران تاريخ رياضيات و به ویژه کارها و دستاوردهای غياث‌الدين جمشيد کاشانی، رياضي‌دان نامدار ايران، مفيد باشد. ايران گردان می‌توانند نمونه‌های از مقرنس را در مسجد شيخ لطف الله واقع در اصفهان، کاخ عالی قاپو در اصفهان، تخت سليمان واقع در آذربايجان و زيارتگاه ايلخانی واقع در بسطام مشاهده کنند. این فيلم به اين علت جادوی مقرنس ناميده شده است که مقرنس‌ها که در ميانه سده چهارم هجری پديدار شده بودند، به صنعت ساختمان سازی سراسر جهان اسلام راه پيدا کردند و هنر و صنعت دوره اسلامی را به رخ جهانيان کشيدند.

البته از آنجا که تماشای اين ويدیو مستلزم آگاهی از برخی مطالب درباره مقرنس است، بنابراين نخست پاره‌ای از آن‌ها را در پی می‌آوريم تا علاقه‌مندان به ديدن اين فيلم، با درک بهتری به استقبال از آن بروند.

مقرنس نامی عربی است برای طالق‌های استالاستيک مانند، که عبارتند از تزئينات معماری سه بعدی متشکل از اجزای حفره مانندی که در چندين لايه قرار می‌گيرند. مقرنس در حوالی قرن چهارم هجری در شمال شرقی ايران و تقريبا همزمان با آن، و ظاهرا به طور مستقل، در ميانه شمال آفريقا پديد آمد. از قرن پنجم هجری به اين سو، مقرنس در سراسر جهان اسلام گسترش يافت و همانند نقش‌های گل و بته و کتيبه‌نویسی  به صورت يکی از عناصر ويژه معماری درآمد. برای نمایش انواع گوناگون مقرنس نمونه‌های زير در ويدیویی جادوی مقرنس نشان داده می‌شوند. ….ادامه

منبع : رشد برهان، دوره متوسطه 2، دوره بیست و پنجم، شماره 89، آذر 1394

اسکرول به بالا